lördag 15 oktober 2016

Fördelning i ISK per 14 oktober


Ovan ser ni aktuell fördelning på mitt investeringssparkonto. Sedan förra gången diagrammet presenterades har det faktiskt hänt en del. Volvo är sålt efter fin uppgång och Skanska har åkt in i portföljen och blir förhoppningsvis ett långvarigt innehav även om kursen ligger relativt högt. Vore fint med dippar framåt så man kan komma in i bolaget till lite lägre värdering. En annan tydlig skillnad är att jag ökat innehavet i indexsparande genom Avanza Zero. Över tid tror jag det är en bra strategi att balansera upp med indexfond och ta del av utvecklingen på totalen. Ibland är det svårt att pricka in enskilda bolag. Egentligen är det dock samma sak här. Börsen känns högt värderad, så ska man öka rejält så är det nog bäst att vänta. Kommer dock småköpa i fonden under tiden.

Ett bolag jag måste överväga hur jag ska göra med är Diös. Där köpte jag en pytteliten post och såhär i efterhand fattar jag inte varför det var en så liten summa. Fastighetsbolagen har gått segt nu ett tag så jag funderar på att antingen bara låta det vara som det är, eller att sälja av Diös och fokusera på NP3 istället. Men inte klar med tänkandet på den fronten.

12 kommentarer:

  1. Ja det är inte det lättaste att veta vad man ska satsa sina pengar på .Alla investerar vi ju olika men tycker du gör helt rätt i att lägga in lite i Avanza Zero. Den är ju gratis och har bra riskspridning. Själv skulle jag vilja ha lite mer defensiva bolag i min portfölj. Ica eller Axfood skulle vart fint att få in lite av i portföljen. Får se vad det blir om ett par veckor när lönen kommer. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ICA lockar mig med som ett bra basbolag! Gillar att de har en rad företag i sin portfölj. Å gillar även ICA som butik, vilket resten av Sverige också verkar göra trots konkurrens från Lidl etc som försökt slå sig in.

      Radera
  2. Annars såg castellum nästan billigt i samband med lägstanoteringen i samband med rapporten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre inget bolag jag analyserat eller tittat närmare på i dagsläget. Men får ha det på min radar.

      Radera
  3. Blev lite konstig mening där, men jag tror du förstod :)

    Känt för att höjt utdelningen varje år sedan 1997, och nyligen köpt Norrporten.

    SvaraRadera
  4. Castellum är ett välskött och bra bolag men det låter som om Ica är bättre för den aktuella portföljen om du frågar mig. Det finns redan gott om fastigheter i den.

    SvaraRadera
  5. Castellum är ett välskött och bra bolag men det låter som om Ica är bättre för den aktuella portföljen om du frågar mig. Det finns redan gott om fastigheter i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det inte behöver in mer fastighetsbolag just nu. Det man kan fundera över är i sådana fall att byta ut något. Men känns inte som rätt tid för det heller faktiskt. ICA är lockande!

      Radera
    2. Själv gillar jag investmentbolag som delar ut bra som Investor och Kinnevik. Investor och/eller lite industriaktier skulle komplettera din i övrigt snyggt viktade portfölj.

      Radera
    3. Själv gillar jag investmentbolag som delar ut bra som Investor och Kinnevik. Investor och/eller lite industriaktier skulle komplettera din i övrigt snyggt viktade portfölj.

      Radera
  6. Fint köp av Skanska och Avanza Zero.
    Hur är tanken med H&M? Vill du behålla samma höga fördelning mot bolaget även i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Nej, på sikt vill jag att H&Ms andel av portföljer minskar. Vill inte ha för stor viktning mot ett bolag - även om det är stabilt och fint.

      Radera