måndag 7 mars 2011

Privatekonomi som skolämne!

Satt och kollade på det senaste avsnittet av PLUSSVTplay. Charlie Söderberg gjorde ett reportage om hur redo ungdomar var för att flytta hemifrån. Måste säga att jag blev väldigt förvånad över att okunskapen om privatekonomiska frågor var så otroligt låg. Då var det ändå gymnasieungdomar som blev intervjuade. De trodde att en månads elräkning gick loss på 10 000 kronor, att en Ford mustang kostade 10 000 kronor per månad att äga och att "självrisk" var en försäkring som "var bra att ha". De flesta trodde även att de skulle få ut ca 19 000 kronor om de hade en bruttolön på 20 000. Ungdomarna fick även ställa frågor till tre experter och det var frågor i stil med "Hur betalar jag räkningar?".

Jag tycker som sagt att okunskapen var lite väl hög. Nu finns det ju såklart ungdomar som vet mycket om privatekonomi. Men det som speglades i det här reportaget var då något helt annat och skrämmande. Tänk vad lätt det blir att lura ungdomar om de inte bär på några kunskaper i ämnet överhuvudtaget. Det är inte konstigt att ungdomar hamnar i skuldfällor och hos kronofogden när man tror att ett SMS-lån är en bra lösning för att betala sina räkningar.

Inför privatekonomi som skolämne. Lär inte föräldrarna ut det mest basala måste skolan göra det. Det skulle gynna många och ge ungdomar en betydligt tryggare start i vuxenlivet. Det räcker med enkla grunder som att göra en budget, förstå vad saker kostar och vilket försäkringsskydd man bör ha som ett minimum (hemförsäkring). Lär man sig detta blir starten och flytten hemifrån smidig och man slipper förhoppningsvis kontakt med kronofogdemyndigheten.

2 kommentarer:

  1. Men kom igen, det var inte SÅ många år sedan jag gick ur gymnasiet och jag visste det där då. Vem har inte betalat en räkning som 18-åring?

    I övrigt vore det väl inte någon dum idé alls, kanske kombinera privatekonomi med någon slags utvecklad hemkunskap?

    SvaraRadera
  2. Många vet säkert hur man betalar en räkning och det finns nog många insatta i ämnet också. Men den bild som programmet skildrade var ny för mig, där okunskapen var väldigt stor. Sen vet jag inte om det stämmer med verkligheten. Vore intressant med en större undersökning!

    SvaraRadera