onsdag 11 april 2012

Lönesamtal 2012

Jag arbetar som sagt inom vården och tillhör sjuksköterskekollektivet vilket märks i plånboken. Lönerna är minst sagt låga. Debatten i samhället börjar dock komma igång vilket är bra. För att säkra kompetens i framtiden måste lönen vara en del till att locka folk att utbilda sig inom området.

I tisdags hade jag det årliga lönesamtalet med min närmsta chef. I år skulle man prioritera slutenvårdsanställda. Jag måste säga att jag blev nöjd med resultatet även om lönen som sådan är för låg. Fick en höjning med 1000 kronor per månad. Så nu ligger min månadslön på 23700 kronor. Detta efter tre års utbildning samt tre års yrkeserfarenhet. 

Det som är skrämmande är att jag ligger högre jämfört med kollegor som gick ut skolan samtidigt som mig men som valt att arbeta på andra ställen. Vissa ligger på en lön på ca 22000. Uselt. Jag hoppas innerligt att det i framtiden sker en uppvärdering av yrken där man arbetar med människor. 

8 kommentarer:

  1. Jag har 22 prick efter 4 år..

    SvaraRadera
  2. Vi som har sjukdomar är förstås tacksamma ett det finns folk som vill jobba inom sjukvården.
    Det kanske är som ett kall.
    Verkar inte vettigt annars att utbilda sej till ett låglönejobb. Kan dom låga lönerna bero på att det är så många som vill arbeta inom vården? Tillgång & efterfrågan alltså.

    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett kall är något som ofta lyfts fram. Jag tycker dock att man ska kunna ha ett intressant jobb som också samtidigt ger okej betalt.

      Jag tror dock du har rätt med tillgång/efterfrågetanken. Läkarkåren har aktivt arbetat för att hålla nere antal utbildningsplatser vilket skapat förutsättningar för den "hyrmarknad" som trissat upp lönerna till över 50 000 kronor per VECKA i lön.

      Tråkigt om det ska behöva till något liknande för att höja lönerna för sjuksköterskor. Hyrpersonal ger helt klart sämre vård p.g.a. bristen på kontinuitet.

      Höjs inte lönen på sikt kanske jag får fundera på att söka mig till en annan bransch.

      Radera
  3. Jag sympatiserar, jobbar själv som gymnasielärare och lönen är ett skämt jämfört med polarna som jobbar med annat.
    Tur att det är så kul då och då...

    Mvh - Niklas

    SvaraRadera
  4. Funderar lite på strategin att ha bolag med hög direktavkastning. Om man istället för att få tex 5% direkt, varje år säljer 5% av innehavet. Blir inte det samma sak, även skattemässigt?
    Tore

    SvaraRadera
  5. Skyll dig själv. Om nu pengar är så himla viktigt i ditt liv så skulle du inte ha valt att kasta bort 3 år av ditt liv på den utbildningen.
    Varför valde du inte revisor eller ekonom av något slag när du hade chansen? Ungefär lika lång utbildning men långt högre lön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle aldrig säga att jag kastat bort tre år av mitt liv för att jag lärt mig vårda människor. Jag stortrivs med mitt yrke och hoppas det sker en löneutveckling inom branschen.

      Radera