fredag 15 juni 2012

Nokia får skräpstatus


Jag gissar att äpplen inte är den frukt man tar med sig som mellanmål om man är anställd på Nokia under tider som dessa. Sedan Apple lanserade sin iPhone har Nokia stadigt gått utför och nu börjar det verkligen likna kris. Man kommer ingenvart med Windowstelefonerna i smart-kategorin. En Lumia är mer sällsynt än fridlysta djur just nu. Ingen i min bekantskapskrets har en Nokia, vare sig smartphone eller övrig.

Redan när Nokia tillkännagav att man skulle samarbeta med Microsoft blev jag misstänksam och kritisk. Jag är helt övertygad om att man hade klarat att konkurrera bättre om man istället valt Android. Anledningen är egentligen enkel och ligger till stor del i dels vana hos användarna samt tillgången av appar. Nokia har hela tiden hävdat att "de flesta appar finns även till WindowsPhone". Varför ska jag nöja mig med "de flesta" när jag kan få "alla" för samma pris och med lika hårdvara? Dessutom använder jag personligen mer Googles tjänster än Microsofts.

Ett annat problem Nokia har är att man inte längre lyckas skydda sin status inom "icke-smarta mobiler", eller lågbudgettelefoner. Asiatiska lågprismärken som ZTE och Huawei tar över allt mer på bekostnad av Nokia.

Det är med andra ord inte konstigt att Nokia krisar och ska sparka 10 000 anställda. Jag tror att man inte kommer lyckas slå sig in på smartphoneområdet om man inte byter strategi vad gäller operativsystem. Å det verkar man inte benägen att vilja diskutera.

Mina aktier i Nokia har fallit med ca 80% sedan jag köpte dem. Nu får de vara kvar i portföljen för att se om man kan få något för dem om det kommer ett bud på hela bolaget. Förlorar jag den resterande lilla summan som finns kvar är det inte hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar