lördag 30 juni 2012

Hot mot de 25% i sparande

Sedan en tid tillbaka har jag haft som riktmärke att spara eller lägga undan 25% av min nettolön för att sedan köpa fondandelar eller aktier för. Ett mål som har fungerat över förväntan. Dock är det utsatt för ganska stark press just nu. Sedan jag köpte kolonistugan i maj så har mina månadskostnader ökat. Totalt inkl. el, arrende, amortering, ränta etc kostar stugan mig ca 3300 kronor per månad. Räntekostnaden blir väl lägre med tiden men just nu är kostnaden den den är. Till det kommer allt annat så som möbler, redskap och annat som hör ett fritidshus till.

Detta har som sagt satt lite press på mitt sparmål om 25% av nettolönen. Jag kommer att försöka att fortsätta på den inslagna vägen men är också öppen för att sänka målet till 15-20% om det visar sig bli för tufft. Det handlar om att vara realistisk i sina mål samtidigt som de ska vara en aning utmanande. Är de utmanande prioriterar man också lite annorlunda för att nå dem. Det handlar ju inte om något hot mot min privatekonomi som sådan. Jag har noga räknat på vad min ekonomi klarar och stugan ryms gott och väl inom den ramen. Bara det är en trygghet i sig, även om sparmålet kanske måste justeras lite efter de nya förutsättningarna.

Men som sagt, jag ska prova och se om det går. Återkommer i frågan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar