söndag 10 februari 2013

Knepig omställning

När jag började studera i höstas visste jag att min månadsinkomst skulle gå ner till följd av att jobbet "sponsrar" min utbildning med ett studiebidrag för de 50 % jag studerar. Det har dock visat sig vara lite mer än vad jag hade tänkt vilket har försvårat arbetet med att investera i aktier lika regelbundet som förr. Inkomsten har sjunkit med åtminstone 25% per månad vilket såklart känns av. Jag kan helt enkelt inte lägga undan lika mycket som tidigare.

Det som dock är positivt och som jag först nu börjar komma igång med på allvar är att se över de utgifter man har. Vad ska jag dra in på vad gäller utgifter? Arbetet har precis börjat och jag har gått igenom autogiron och avslutat vissa saker som inte känns nödvändiga att ha. Den stora delen handlar om att inte göra småköp och impulshandla exempelvis kläder och liknande. Där drar det lätt iväg om man summerar i slutet av månaden. Bättring krävs där. Så det finns lite att jobba med.

Jag ser fram mot när jag återgår till min ordinarie lön, även om det är 1 ½ år dit. Förhoppningsvis har jag lärt mig att tänka mer sparsamt under resan dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar