tisdag 19 november 2013

Premiepensionsutveckling 2013

Jag gick igår in på pensionsmyndigheten.se för att titta till mina fonder i premiepensionen. Jag är överlag positiv till att vi som sparare själva får vara med och välja var vi vill ha en del av vår pension placerad. Sen att det är fonder är väl en sak man kan diskutera men som tur är så är de flesta relativt billiga.

Jag valde mina fonder 2010 och ligger med en relativt hög risk med endast två valda fonder; AMF aktiefond småbolag samt Avanza Zero. Fördelningen är 70% i Zero och 30% i AMF småbolagsfond. I dagsläget har jag inte några planer på att förändra innehavet då det har varit en bra utveckling, det är billiga fonder (AZ kostar 0) samt det faktum att det är lång tid tills det är dags att gå i pension för min del.

Utvecklingen i år (2013) är som följer:

AMF aktiefond småbolag: + 34%
Avanza Zero + 22%.

Snittet totalt är lite sämre om än gott:

AMF aktiefond småbolag: +12%
Avanza Zero: + 9%.

I dagsläget gör jag alltså inga förändringar utan låter det vara som det är. Det är dock bra att ibland gå in och kolla över läget känner jag. Främst för att se om man behöver justera något.

För övrigt vill jag tipsa er alla om MobiltID/BankID som E-legitimation. Oerhört smidigt sätt att logga in på sidor som kräver E-leg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar