lördag 26 juli 2014

Något kan verka billigt...

Ibland gäller det att se upp med olika kostnader som är lätt att dra på sig. Jag har ett exempel som jag själv "råkat" ut för eller som jag inte tänkt så mycket på förrän nu. Det handlar om mitt mobilabonnemang. I dagsläget har jag ett abonnemang där det ingår ett visst antal samtalsminuter, MMS, SMS och data. Det kostar 189 kr per månad men då får jag lägga till 80 kr per månad för att få lite extra surf. Kostnaden för att teckna ett liknande abonnemang idag är till och med högre än när jag tecknade abonnemanget för ca två år sedan.

Det som är intressant i det hela är dock att kolla hur mycket av samtalsminuterna och SMS:en jag använder. Vid närmare granskning visar det sig att det är ungefär lika med 0 eller nära 0. Visst, jag ringer något samtal men de 300 minuter som ingår går ALDRIG åt. SMS:en kanske jag gör av med 10 st på en månad och MMS är inga alls. Däremot går det åt en del datatrafik för t.ex. iMessage, bilder man skickar, geocaching etc.

Men! Nej, abonnemang där "allt" ingår kan låta lockande. Men det gäller att granska hur mycket man använder egentligen. Det kan bli billigare att välja ett alternativ där man faktiskt betalar för sin faktiska, reella användning. Ett sådant abonnemang kommer det bli när det jag har nu går ut. Kommer spara pengar på att göra så, även om jag köper till ett datapaket då det är det jag använder mest.

2 kommentarer:

  1. Har själv trappat ner mina kostnader vad gäller mobiltelefoni. Satt med ett abonnemang på 349 kronor som blev till 89 kronor då jag sällan smsar eller ringer. Nu har jag även sagt upp det och kommer skaffa mig ett kontantkort där man har möjlighet att köpa paket för någon hundralapp som räcker hela året.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kontantkort klarar jag mig nog inte på för då lär jag köpa till så mycket data. Använder en del data när jag ex. geocachar och liknande aktiviteter. Men ett billigare abonnemang kommer jag då söka efter!

      Radera