söndag 19 september 2010

Valdagen 2010

Idag är det val och jag var nyss iväg till vallokalen för att rösta. Hade sedan en ganska lång tid tillbaka bestämt mig för att Moderaternas politik passade mig bra. Jag tycker verkligen att de har lyckats bra under de här fyra åren de suttit vid makten. Dessutom tycker jag mig känna ett ganska stort förtroende både för statsminister Reinfeldt och finansminister Borg. Inget flum utan det känns som om de är seriösa och har koll på saker och ting. Känns tryggt.

Sen håller jag verkligen med i deras syn på jobb. Sjukförsäkringsreformen har ju fått mycket stryk av de rödgröna. Men det är precis som Reinfeldt beskrivit; man var tvungen att ändra inriktning när 140 personer VARJE dag blev förtidspensionärer och sedan bortglömda av samhället. Det var ju hemskt! Bättre att stödja människor till att komma tillbaka till jobb. Sen finns det såklart missar som inte går att försvara och som jag hoppas att de rättar till. Något jag också tror att de kommer göra eftersom de sagt att de är villiga att utvärdera och göra om om det anses nödvändigt.

Rent privatekonomiskt (som bloggen ju är inriktad på) så tror jag också på alliansen. Jag har fått ungefär 1600 per månad i jobbskatteavdrag. Det är ca 19 000 kronor extra om året som jag kan använda till att t.ex. investera i aktier. Ett sätt att bidra till att stärka börsbolag och samtidigt en chans att på egen hand försöka göra sin ekonomiska framtid ljusare.

Håller även med i skolpolitiken som alliansen för, kärnkraftsfrågan, RUT-avdraget, jobbskatteavdrag m.m. Så för min del var valet enkelt idag. Nu får vi se ikväll hur resultatet blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar