tisdag 7 december 2010

Nokia vägrar släppa Symbian

Jag har tidigare skrivit om hur fel jag tycker Nokia tänker när man vägrar släppa taget om sitt OS Symbian till sina smartphones. När man tittar sig omkring är det Apples IOS och Googles Android som det snackas om. Det är där de flesta applikationerna utvecklas och de hetaste telefonerna kör deras system. Visst, Nokias N8 har väl sålt bättre än många trodde den skulle göra. Frågan är om det inte beror på användare som fortfarande inte fått upp ögonen för andra operativsystem.

Ett citat från sajten E24 om Exane BNP:s sänkning av riktkurs i Nokia:

"Exane BNP Paribas sänker riktkursen på Nokia från 6:40 till 6:10 euro och upprepar rekommendationen underperform. Mjukvarukriget är över och kunderna har valt Android. Därmed är Google och Apple vinnare. Nokia kan antingen gå med det vinnande laget eller stagnera med sin Symbian, enligt ett marknadsbrev daterat 7 december. Om Nokia väljer att hoppa på Android-tåget kan bolaget åter vinna marknadsandelar genom att dra fördel av sina styrkor: hårdvara och produktion. Dessutom skulle Nokias stora fou-kostnader inom mjukvara kunna skäras ned betydligt. Eftersom ledningen, trots vd-skiftet, verkar hålla fast vid Symbian/Meego-spåret upprepas rekommendationen underperform, enligt marknadsbrevet."

Det är precis detta som jag också misstänker. Vore nog bra om Nokia tog sig en funderare på detta.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt och hållet. Jag hade kunnat tänka mig att investera i Nokia om det inte hade varit för att de håller fast vid Symbian som ingen utvecklare längre bryr sig om. Ändrar de inte sin inställning, och OS, snart så kommer de få det väldigt tufft att komma ikapp.
    Det är bara att se på HTC, som får några år sedan var ett okänt märke för gemene man. Nu har var och varannan svensk en HTC, till stor del tack vare Android. Och se på Apple, som säljer relativt dyra mobiler. Folk köar i dagar för att få tag på en, helt och hållet tack vare iOS och Appstore.
    Nokia måste verkligen tänka om, och det snabbt.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag äger själv en HTC legend. Android är på stark tillväxt och har mycket kvar att ge. Å priset verkar som sagt vara av sekundär betydelse då folk som du säger betalar stora summor för iPhone 4.

    Tänker nog behålla nokiaaktierna eftersom jag från början haft inställningen att vara långsiktig. Men frågan är ju hur länge man skall vara kvar om man börjar tvivla på företagets framtidsplaner.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte man ska underskatta styrkan i varumärket Nokia. Ja Nokia har helt missat tåget med med högmarginals telefoner. Men nu har Nokia kommit ut med en produktportfölj mot detta segment. Även om, och jag håller med om att Symbian känns "gammal" , så borde Nokia sälja många lurar, just bara för att det är Nokia. Och hårdvaran är det inget fel på!

    Jag tror Nokia kan bli ett bra "value case" 2011

    kul blog och lycka till med miljonen.

    SvaraRadera
  4. Vi får hoppas att de hittar en strategi för att bibehålla sin marknadsledande position. Då kanske man själv också kan tänka sig en Nokiatelefon framöver.

    Tackar, långsamt går det framåt!

    SvaraRadera