söndag 6 oktober 2013

Lånelöfte

För några veckor sedan föddes tanken på riktigt i mitt huvud att det faktiskt finns en massa fördelar med att äga sitt boende. Visst, hyresrätten kan ha fördelar den också. Men som läget är just nu så skulle boendekostnaden per månad bli lägre i en bostadsrätt även om jag amorterar på lånet. Jag har därför lite mer aktivt börjar kika på bostadsrätter och även hittat några som är intressanta. Så igår tänkte jag att det kanske var bra att ansöka om lånelöfte så att man har det klart när man går på visningar.

Det gick fort! Räckte ju med att klicka i uppgifterna så fick man ett mail att det i stort sett var godkänt. En kreditprövning skulle göras men när den är klar går löftet igenom. Nästan lite väl enkelt kändes det som.

Den stora frågan kommer alltid vara om det är rätt läge att köpa. Det är omöjligt att säga. Jag tittar mer på vad kostnaden blir per månad för mitt boende. Idag och om räntan stiger i framtiden. Priserna kommer säkert gå både upp och ner från de nivåer som råder. Det gäller att man inte sätter sig i en position att man måste sälja vid en viss tidpunkt bara utan kan rida ut eventuella nedgångar.

En spännande tid blir det framöver i alla fall. Om det blir affär innebär det dock att jag kommer få lov att sälja stora delar av aktieinnehavet. Det är synd men går att bygga upp igen tillsammans med amorteringar som också blir en form av sparande i såna fall.

4 kommentarer:

  1. Hey. Du har snott min bakgrund :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. En smula svårt att inte ha samma som någon annan som använder bloggers bakgrunder.

      Radera
  2. Jag tycker det är lika svårt att hitta "rätt" tidpunkt att köpa bostad som att hitta rätt tid att köpa aktier. Ingen vet vad framtiden bjuder på. Ränta i all ära men det är så mycket mer som inverkar, som politiken, jobb, familjesituation osv. Men är man långsiktig och har en sund ekonomi så kan man köpa både aktier och bostad när som helst. Nu överdriver jag lite men jag tycker att tiden är en viktig faktor som många glömmer av.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och att inte se bostaden enbart som en investering som alltid måste öka i värde. Det handlar lika mycket om att trivas och leva i bostaden under en stor del av sitt liv.

      Radera