lördag 5 november 2016

Ökar månadssparande!

Gick igenom ekonomin lite idag och kände att det var hög tid att öka på månadssparandet en aning igen. Jag försöker göra det med jämna mellanrum för att successivt vänja mig med en högre sparkvot. Jag valde denna gång att öka på den månatliga insättningen till ISK med 1000 kronor per månad. En relativt rejäl höjning men som jag tror inte blir några problem att klara av. Jag behöver accelerera upp sparandet ytterligare och tar nu därför detta steg!

Såhär ser det nu ut en vanlig månad:


Buffertsparandet är inget jag har med på bloggen i vanliga fall då det kontot svänger en del. Jag använder det till oförutsedda utgifter och renoveringar i hemmet. Så det känns bra att ha utanför. Dock dras ju pengar varje månad till det kontot, så därför är det med just i detta inlägget. 
Vidare så tillkommer amorteringen på CSN-lånet, något jag också tycker känns obetydligt i sammanhanget. 

Nu får detta rulla ett tag innan jag ger mig på ytterligare en höjning. Troligen kommer den i samband med det årliga lönesamtalet då en justering brukar bli en naturlig följd av ökad lön.

4 kommentarer:

  1. En rubrik som "Ökar månadssparande" värmer i hela kroppen. Tycker att det är klokt att du trappar upp sparkvoten. Har du någon uppsatt målkvot för sparandet?

    Lycka till med investeringarna!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din strategi är ju att spara/amortera 20%, men tänker om det finns en långsiktigt högre sparkvot som målsättning.

      Radera
    2. Tack, det värmer även mig när jag utmanar mig själv lite och sen ser att det oftast går vägen! Jag har egentligen inte funderat sådär jättemycket på just sparkvoten mer än att den bör ligga över 20% av nettolönen. Men en målsättning där vore kanske på sin plats. Dock har jag ingen bra just nu. Jag vet ju att jag ligger en bit över mina 20% just nu vilket känns bra. Ska fundera vidare på saken och kanske följa min sparkvot några månader framöver för att bilda mig en uppfattning om var den de facto ligger idag.

      Radera
  2. Grymt!

    Det är långt ifrån alla som kan ligga på dessa nivåer över tid, och att dessutom öka från en redan bra nivå är ju desto bättre.

    Dessa extra slantar som du nu väljer att spara kommer göra stor skillnad på sikt :-)

    SvaraRadera