söndag 7 januari 2018

Aktier - 3 steg till ekonomiskt oberoende (Bokrecension)


Det var ett bra tag sedan senast jag läste en bok som berör ämnet aktier. Men före jul här så beställde jag boken "Aktier - 3 steg till ekonomiskt oberoende" av Ola Lauritzson och har i dagarna här läst ut den.

Jag gillar verkligen, och delar, hans tankar kring olika nivåer av sparande. Att ha en bred bas med indexnära produkter är inte fel. Sen att bygga på med utdelningsaktier och slutligen krydda portföljen med mindre tillväxtbolag är en klok strategi. Han lägger också stor vikt vid fundamental analys och många värdeinvesterares visdom går igen i boken. Jag personligen skulle troligen behöva öka upp mitt automatiska indexsparande då detta i dagsläget inte utgör en bas i min långsiktiga portfölj. Däremot är jag också väldigt förtjust i utdelningsaktier så det måste vara en bra balans däremellan. Kanske bör jag starta ett månadssparande mot någon billig indexfond som jag sedan mest bara fyller på och passivt låter växa över väldigt lång tid?

Språket i boken är enkelt. Jag ska ärligt säga att boken kanske inte tillförde mig så mycket ny kunskap. Efter att ha läst en del övriga böcker rörande aktieinvesteringar så börjar man kunna grunderna rätt bra. Att veta vad som är ett P/E tal etc. känns ju som väldigt basic. Samtidigt påminner boken mig om viktiga grundstenar och håller inspirationslågan vid liv kring sparande. Boken påminner mig också om varför det är så viktigt att spara över lång tid. Jag vill ju få mer passiva inkomster som på sikt jag också kan leva av och kanske minska graden av arbete.

Jag kan främst rekommendera boken till dig som står och funderar på att börja spara och investera i aktier. För dig kommer boken vara otroligt värdefull. För dig som redan har en del kunskap kan boken vara läsvärd - men förvänta dig inte att du förvärvar en massa ny kunskap, men väl inspiration.

2 kommentarer:

  1. Hej Mårten. Ska titta närmare på denna bok. Har sjäv insett att det inte är det lättaste att få en bra avkastning i enskilda aktier. Visst har man tur ibland och lyckas pricka in någon aktie som går bra en period. Men så kan det räcka med en eller få felinvesteringar och plötsligt ligger man sämre än index. Jag kommer själv lägga lite mer pengar i framförallt investmentbolag framöver. Fortsatt lycka till med både jobb och investeringar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig recension av boken!
    Hälsningar,
    /Ola

    SvaraRadera