tisdag 16 januari 2018

Fördelning ISK 180116

Idag valde jag att minska mitt innehav i H&M något. Jag sålde 70 aktier då jag ser fortsatt stor osäkerhet framöver. Jag har dock kvar 300 aktier och dessa låter jag finnas kvar. Känns ändå som att jag gjort något nu om kursen fortsätter nedåt ett tag framöver. Jag vill egentligen bara köpa och behålla bolag - men ibland måste man ändå se att ens pengar kanske faktiskt kan få bättre avkastning i andra bolag även på längre sikt. Den värderingen har jag idag gjort och därför minskat H&Ms andel i den totala portföljen. Detta medförde (ihop med den kraftiga nedgången som varit i H&M) att NP3 fastigheter helt plötsligt är mitt största innehav. Det känns ganska bra och bolaget har gått väldigt fint den senaste tiden och jag ser goda tillväxtmöjligheter för bolaget även om fastighetspriserna kanske är på väg att mattas av.

Vidare kan man se att andelen fonder fortsätter öka i portföljen. Jag har ju haft en tanke om att faktiskt bygga en stabil grund av billiga fonder som ett slags golv i portföljen. Detta pågår just nu alltså och totalt är 16 % av portföljen nu placerat i tre olika fonder. Glädjande är också att se att Tele2 är åter i portföljen. Ett innehav jag troligen ökar i den närmsta tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar