fredag 11 februari 2011

Katastrof Nokia

Nokia kom idag med sin (desperata) framtidsstrategi och den stora nyheten, som det ryktats om ett tag, är samarbetet med Microsoft. Nokias VD Stephen Elop har tidigare arbetat på Microsoft och drar nu in sin gamla arbetsgivare i Nokia. Samarbetet går ut på att Nokias nya smartphones kommer att köra Windows phone 7 och Microsoft kan implementera t.ex. Nokias karttjänster på sökmotorn Bing.

Aktiekursen faller som en sten vilket är fullständigt berättigat. Windows i mobiler har sedan det lanserades varit ett problembarn. Man har inte heller lyckas vända trenden i och med WP7. Känner faktiskt inte någon som föredrar att köpa en telefon som kör WP7 som operativsystem. Det är Android och iOS som gäller. Därav hade jag verkligen hoppats på att Nokia valt att använda sig av Android under tiden de arbetat färdigt med sitt MeeGo. Ett MeeGo som även nu enligt Nokia skall fortsätta att utvecklas....men man har ingen bra plan för det hela. Bara att man "troligen" släpper en telefon med systemet i år. Symbian verkar sammanlänkas till enbart enklare telefoner vilket kanske är lika bra det.

Som tur är har jag bara köpt Nokiaaktier i två omgångar. Relativt små summor. Dessa aktier behåller jag eftersom strategin är långsiktig. Däremot kommer det inte bli fler köp under överskådlig tid. Detta då jag har så uppenbart svårt att tro på detta samarbete.

Nej, det här känns helt enkelt inte bra. När dessa båda dinosaurier börjar sin pardans lär det inte bli en vacker sådan, hur mycket jag än hoppas att jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar