söndag 20 februari 2011

Vikten av att ha rent mjöl i påsen

Alla företag har sina problemområden och vissa har mer problem än andra. Det jag inte kan förstå är hur man aktivt kan arbeta med skumma metoder och ändå tro att det kommer hålla i längden? Jag såg nyss dokument inifråns dokumentär "Säljsekten" som handlade om hur The Phone House beter sig mot sina fältsäljare. Teamledare som skickar ut hotfulla SMS, ungdomar som arbetar tills de går in i väggen och ändå bara tjänar 50 kronor per timme när lönen slås ut. Visst, metoderna kanske gör att The Phone House går bra. Men trodde man verkligen att sanningen om hur det går till inte skulle komma fram?

Nu kommenterar TPH det hela och säger att fältverksamheten skall läggas ner. Tack för det! Slippa några tjatande gatuförsäljare i alla fall. Då kanske vissa av teamledarna får söka sig andra jobb också. För övrigt är TPH:s krishantering under all kritik. Man hänvisar till sin Facebooksida där "alla" frågor ska få svar. När man sedan kollar in sidan måste man först "gilla" TPH och sen består de få svar som finns av rena standardrader. Så ja, andra företag kan ju se och lära hur man inte bör göra.

Hoppas man slipper liknande historier i de bolag man själv äger aktier i. Jakten på vinster måste kunna ske på någorlunda schyssta grunder. Sen är jag väl medveten om att det finns problem i t.ex. H&M med rapporter om barnarbete etc. Men frågan kvarstår, hur långt ska man gå i sin jakt på ökade vinster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar