torsdag 5 januari 2017

Mål 2017

Här kommer så mina mål inför 2017. Det är svårt att sätta mål som är rimliga, realistiska men även lite utmanande. Jag tänker precis som för 2016 inte sätta en massa mål. Ett målkalas slutar ofta dåligt i slutändan med en massa mål som inte nås och där uppföljningen bara blir jobbig. Så därför begränsar jag mig. Nåväl, här är målen för året:

1. Medelöverskott per månad om 10 000 kronor
Detta är en rejäl höjning mot 2016 års mål om 7000 kr per månad i överskott. Anledningen till höjningen är att jag klådde målet med råge och hade ett medelöverskott om ca 9900 kronor/månad. Dock kräver detta mål en ansträngning då jag inte alls är säker på att mitt extrajobb kommer finnas kvar även under innevarande år. Det kommer i sådana fall göra att jag måste förstärka månadssparandet ytterligare.

2. Sätt av minst 50 % ev. löneförhöjning per månad till sparande
Det här har jag försökt haft som regel. Att spara delar av löneförhöjningar och inte vänja sig med att ha en högre disponibel inkomst. Jag känner själv att 50 % är lite fegt, men väljer att skriva minst 50 % och sen får jag se om jag bemästrar mer. Det borde dock gå bra!

3. Totalt överskott om 545 000 kronor vid årsskiftet.
Detta kräver att börsen är med mig då det är mer än summan jag kommer upp i om jag ökar överskottet med ett medel om 10 000 kr per månad. Utdelningarna kommer bidra en del, så det bör vara ett realistiskt mål. Dessutom kan man ju månader med bra lön och låga utgifter passa på att lägga undan lite mer.

4. Minska H&M:s andel av totala portföljen
Detta har jag arbetat med en del. Under året ska H&M:s totala del av portföljvärdet minskas. Det ska ske genom att öka i övriga innehav och eventuellt nya innehav. Anledningen är att minska riskerna med att ligga för tungt i ett enskilt innehav.

5. Börja att mer aktivt följa sparkvot/månad
Börja följa min sparkvot av nettolönen per månad mer aktivt. Sparkvoten ska då innehålla sparande till ISK, sparkonton inkl. buffertkonto samt amorteringar.

Tror jag nöjer mig så faktiskt. Fem bra och rätt konkreta mål att arbeta mot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar