söndag 1 januari 2017

Målutvärdering 2016

Vill önska er alla ett riktigt gott nytt år och att nu får framgångsrika investeringar under året som väntar. I detta inlägg ska jag blicka tillbaka på målen jag satte upp för året och se hur det har gått.

Jag kommer att skriva upp målen och sedan följer en kommentar om hur det gick.

1. Medelöverskott om 7000 kronor per månad

Resultat: Medelöverskott om 9934 kr per månad. Jag klarade med råge det mål jag satt upp!

2. Totalt överskott ska uppgå till minst 350 000 390 000 (160401) kronor 31 dec. 2016

Resultat: 416 973 kronor. En uppvärdering skedde då jag värderade upp några av mina tillgångar, därav förändrat mål i april. Men nådde målet även här med marginal vilket känns fantastiskt!

3. Öka månadssparandet till 5500 kronor per månad exkl. amorteringar.

Resultat: 6500 kronor per månad i månadssparande exkl. amorteringar och buffertkonto. Når även här målet. Jag har under året aktivt valt att successivt höja de månatliga avsättningarna till ISK för att få högre fart i sparandet. Det har givit bra resultat.

4. Utöka portföljen med minst 2 nya bolag

Resultat: Detta mål nådde jag relativt snabbt under året. ICA-gruppen och Skanska är två nya innehav och dessutom har fonder till viss del tillkommit utöver.

Värdering av måluppfyllelse:

Målen ovan har jag klarat av. Jag satte relativt realistiska mål men jag känner själv att målen behöver vara lite mer utmanande under 2017. Samtidigt vill man nå dem, så det är en balans. Nu kommer jag dock glädjas åt att ha uppnått dessa och sedan kan jag börja fundera på nya mål.

2 kommentarer: