onsdag 20 oktober 2010

Pensionsfonder

Idag loggade jag för första gången in på pensionsmyndighetens hemsida och satte mig in lite bättre i vilka fonder jag har och hur det hela ser ut för min egen del. Jag hade blivit tilldelad en av statens generationsfonder där risken sjunker ju äldre man blir. Visst, den hade stigit med 5% i år men det känns som om man kan prestera bättre på egen hand genom att själv välja sina fonder. I alla fall om man är aktiv och byter fonder lite då och då. Är ju ingen skatt på fondbyten inom pensionsmyndigheten heller, vilket ju är bra.

Nu hade jag ju inga jättesummor än så länge då jag bara arbetat ca 1 ½ år. Men lika bra att börja nu - ju mer hinner ju pengarna växa.

Just nu valde jag två fonder. Avanza Zero för att slippa avgifter som lär ta en hel del kapital i anspråk under de 43-45 år av arbete jag har framför mig. Denna del uppgår till 70%. Resterande 30% valde jag att sätta på en AMF småbolagsfond, även denna med relativt låg avgift. Båda har presterat ganska bra och följt börsindex. Så nu gäller det bara att man går in och kontrollerar med jämna mellanrum hur det går. Någon som har någon tumregel på hur ofta man bör kontrollera dessa och överväga byten? Själv är jag inne på att göra en årlig översyn, behöver man ha mer koll? Känns ju som väldigt lång tid pengarna skall växa på...och eftersom man är ung kan man ju ha högriskfonder känns det som.

1 kommentar:

  1. Kan rekommendera Twoship. Jag följder deras råd, och de har presterat riktigt bra sedan de började. Själv har jag använt mig av dem i någon månad. Det är dessutom gratis!

    Som den nörd jag är loggar jag in på Pensionsmyndighetens hemsida varje vardag. :)

    SvaraRadera