tisdag 7 juni 2011

Miljoner på spåret [Recension]

Så har jag kommit till sista sidan av boken ”Miljoner på spåret – om Aktiestinsen, tiden och pengarna”. En bok om Lennart Israelsson som genom investeringar i aktier blivit mångmiljonär och som mer än gärna delar med sig av sin kunskap.

Boken är inte skriven av Lennart själv, något man annars lätt kan tro när man först ser boken. Det är istället Ulla Sundin Beck som porträtterar ”Aktiestinsen”. Boken är kronologiskt upplagd och tar sin början i Lennarts barndom. Sedan får man genom boken följa årtiondena och sluta i nutid.

Historien kring Aktiestinsen som sådan är det inget fel på. Den är spännande och inspirerande som få. Jag upplever dock att boken inte känns helt genomarbetad. Lite hopp sker mellan ämnen och rubrikerna känns inte alltid klockrena till den text som sedan följer. Språkmässigt är den lite svår att läsa till vissa delar. Inte så att det är en massa krångliga begrepp – det handlar med om ordval och ordföljd samt meningsuppbyggnad som gör att jag får svårt att få ett flyt i läsandet.

Något som också jag finner en smula irriterande är att det ständigt faller lovord om organisationen Aktiespararna. Ibland blir det nästan absurt och man förstår inte varför det ens omskrivs i en bok som ska vara ämnad en person och inte en organisation. Aktiestinsen är förvisso medlem i organisationen men knappast någon frontperson. Genom boken går det inte många sidor förrän författaren återkommer till Aktiespararna som organisation. Å tro mig, jag är själv medlem i organisationen, men köper jag en bok om en person förväntar jag mig att få läsa om personen i fråga.

Boken får av mig knappt godkänt. Historien om Aktiestinsen är bra. Men den historien kan man tillgodogöra sig även på andra sätt – minst lika bra.

Slutligen hade jag helst sett att det var Stinsen själv som skrivit boken. Jag tror han hade klarat det galant – inte minst med tanke på alla de föredrag han håller och som är ytterst populära.

3 kommentarer:

  1. Hej! Roligt att du har läst boken och tråkigt att du inte är riktigt nöjd. Det finns alltid något att förbättra i en berättelse som den jag har skrivit. Själv tyckte jag det var intressant att koppla ihop organisationen Aktiespararnas framväxt med tiden, Aktiestinsen och vår syn på pengar. Självklart har du rätt i att ingen kan berätta en bra historia som Aktiestinsen själv!
    Ulla Sundin Beck

    SvaraRadera
  2. Har också läst boken och blev besviken. Finns ingen information om vilka papper han har köpt genom åren. Ingen information om hans avkastning i förhållande till index, genomsnittlig avkastning.

    Vidare får vi inte veta mycket om hans släkt, barn och nära vänner. Inte mycket om människan Stinsen. vad röstar han på? Vilka förebilder har han haft? Vad har han för tankar om livet efter döden.

    Vad hade han tänkt att göra med pengarna innan han började tänka på donationer? Detta var ju mycket sent i hans liv. Han hade 100 mkr för 10 år sen vd var tanken?

    Vad har hans mål varit från början eftersom han aldrig konsumerat något speciellt?

    Lennart pratar mycket om substansrabatt i boken men inte ett ord i boken om hur detta ska uppnås. Idag är det mycket sällsynt att man kan göra som Lennart gjorde förr köpte ett bolag för 50 öre som var värt 1 krona. Märkligt att inget av detta nämns med tanke på att det är en av hans "heliga" principer.

    I boken framkommer det att ibland kan Lennart sälja vissa aktier, annars brukar det låta att Stinsen aldrig säljer något. Intressant fråga som aldrig besvaras, vad ska krävas för att Stinsen ska sälja? han säljer ju bevisligen inte vid stora nedgångar.

    Om man tar bort skildringen av Sverige i stort (hur industrialiseringen etc växte fram) som inte har ett dugg med Stinsen att göra plus all pro-aktiespararna text så tycker jag boken blir mycket tunn. Finns många litterära skildringar av intressanta personer i detta land och detta är nog den tunnaste boken jag läst.

    Henric
    henric_w@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna. Håller med dig i vad du skriver Henric. Alla dina frågor hade varit intressanta att få svar på i boken. Kanske kommer det fler böcker så småningom där vi får svar på mer.

    SvaraRadera