söndag 30 oktober 2011

Extrajobb?

Helt spontant hittade jag idag en annons på nätet där de sökte folk som kunde arbeta extra som timanställd. Det hela handlar om ett jobb inom resebranschen och som säljare på ett kundcenter. Jag har ingen som helst erfarenhet från det området. Ändå skickade jag in en ansökan. Det känns som att det finns så mycket olika områden som kan utveckla en som människa och som jag vill prova på. Troligen leder detta ingenstans men kul att söka och se vad som händer och sker. Dessvärre är tiden en liten faktor som är negativ i sammanhanget. Jag jobbar ju ca 100-110% per månad och tanken är att studierna ska ta 50% också, dock tar de i praktiken mindre. Så typ 150% per månad är redan uppbokat. Men ja, ledig tid finns ju i alla fall så det skulle nog gå att pussla ihop.

Har ni som läser några extrajobb? Vilka jobb skulle ni kunna tänka er att ta och varför? För egen del är nog pengarna lite sekundärt även om det såklart skulle vara välkommet med ett extra bidrag till lönen varje månad.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tycker du gör helt rätt i att söka jobbet! Det är alltid bra att hänga ut lite krokar. Det kan ju resultera i så mycket mer än bara ett jobb. Man träffar nya människor, knyter kontakter m.m

    Själv hade jag när det var som värst 5 olika jobb. 1 huvudarbetsgivare och 4 extra. Men hade jag inte börjat på det första extrajobbet hade jag inte heller fått erbjudande eller tips om de andra.

    Jag tycker fortfarande det är kul att jobba mycket, men det är inte alltid så kul att behöva välja bort helger som man kunde spenderat på en mysig restaurang med sin käresta eller med vänner.

    Man får prioritera. Hade jag inte haft alla de jobben hade vi heller kanske inte rest så mycket som vi ändå gjort. (Brukar bjuda min sambo på resor ett par gånger om året).

    Allt har en mening vill jag tro ;) En gång i framtiden kanske man blir varslad eller får sparken, då har man kanske bra förutsättningar och har lättare att få jobba hos någon där man redan arbetat innan.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren!
    Helt sant att man knyter kontakter som kan vara värdefulla längre fram. Får se dock om detta leder någon vart. Troligen inte. Men ibland får jag ett ryck när jag ser en intressant annons om extrajobb.

    Intressant med din historia om så många jobb samtidigt och vad det lett till. Skönt också att kunna unna sig saker som resor, det gör livet härligt att leva.

    SvaraRadera
  3. Jag har också haft massa olika sidoprojekt (inte extrajobb på traditionellt sätt, utan projekt jag sätter upp själv som drar in pengar). De flesta jag känner skulle aldrig kunna tänka sig att fortsätta jobba lite mer på kvällarna efter jobbet, men för mig är det värt det, då jag vet att jag kan resa när jag vill, köpa vad jag vill (inte fastigheter och så då, utan mer mindre saker), spara så mycket som jag vill, utan att behöva tänka på det eller oroa mig. Och detta är tack vare att jag jobbar mer än heltid!

    Så i regel rekommenderar jag extrajobb, men det beror ju helt på hur man är som person också.

    SvaraRadera
  4. Seotjejen:
    Inspirerande! Tror jag skulle ha tid för ett extrajobb. Dock beror det ju på hur mycket man ska jobba. Men någon helg i månaden plus några vardagar ska man väl klara av.

    SvaraRadera