Flygbolaget SAS har minst sagt satt sig självt i ett utmanande läge. Flera gånger har ägarna (inkl. de ägande staterna) fått gå in med kapital för att rädda bolaget. Nu handlar det om att säkra nya lån.
SAS måste göra förändringar helt klart. Frågan är ju om det går att göra något åt bolaget som det är nu. Man har sålt av allt och tjänar inga pengar på det man har kvar. Att konkurrera med lågprisbolagen lär också bli svårt eftersom man då måste krympa sina kostnader mer än vad jag tror personalen är beredda att gå med på.
Jag hoppas dock att bolaget finns kvar till nästa vecka då jag har bokat en resa till Berlin med dem. Hemresan sköter en annan koloss, Lufthansa.
Jag har svårt att tror att de nordiska länderna inte backa upp SAS igen. Det är väl av nationella och inte ekonomiska skäl att SAS finns. Dessa långa gränser som vi har måste knytas ihop med flyg traffik. Hur kan man ha rymdforskning utan att kunna flyga till Kiruna och tillbaks? Lågpris flygbolag kommer inte att ta över dessa oekonomiska sträcker.
SvaraRaderaMen jag har inte så svårt att tror för att kunna öka mitt innehav till mer än 400 aktieposter.
Det är väl ett av skälen till att rädda SAS.
RaderaSAS har över tid haft starka fack och svag ledning. Då blir det så här.
SvaraRaderaTore
Det håller jag med om helt. Något borde ha gjorts för länge sedan med bolaget för att undvika att hamna där man står idag.
RaderaBerlin är en härlig stad! Se till att besöka " madame tussauds", " unter den linden " och glöm inte att njuta av panoramautsikten i den snurrande restaurangen i tv tornet. Hoppa dock över Wienersnittzeln;)
SvaraRaderaTack för tipsen! Ska bli en intressant resa hoppas jag på!
Radera