måndag 12 augusti 2013

Stora Enso skär ner

Det är tråkiga nyheter som kommer från Stora Enso idag om att man säger upp personal vid bruken i Fors och Skoghall. Stora delar av min släkt arbetar på bruket i Fors utanför Avesta vilket känns beklämmande när de vill säga upp 130 av 650 tjänster. Orsaken är kostnadsökningar enligt ledningen för Stora Enso. Samtidigt vill man behålla samma produktionskapacitet och uppger att bruket är ett "bra" bruk. Jag har svårt att se ekvationen gå ihop.

Kvartalsekonomin kan ibland göra sig påmind med hårda slag som drabbar närstående i form av varsel och neddragningar. Jag kan förstå på ett plan, men samtidigt inte när känslorna kommer med in i bilden.

Jag hoppas att Stora Enso vågar SATSA på sina bruk framöver också. Är det kvalitativa bruk som de säger bör man lägga investeringar även på hemmaplan och inte bara i Kina och Asien. Projekt som Stora Enso hittills inte lyckats speciellt väl med. Får bruken inte investeringar kommer man inte kunna leverera samma vinster som man gör idag. För Stora Enso Fors är lönsamt! Å ja, kan man effektivisera en verksamhet utan att förlora i lönsamhet så absolut, då kan man dra ner. Dock tror jag man tar i för mycket denna gång vilket kan slå tillbaka i form av sämre kvalité och sjunkande vinster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar