Tycka vad man vill om Ryanair. Personligen skulle jag aldrig mer sätta mig i ett av deras plan vilket det finns flera anledningar till. Dock är de skickliga på att få gratis PR och uppmärksamhet i media där de lyckas föra fram deras affärsidé otroligt framgångsrikt. Det kan handla om att införa avgift för att gå på toaletten, ståplatser på flyget eller att man struntar i Allmänna reklamationsnämndens utslag. Media älskar detta men för Ryanairs del tycks detta vara mycket uträknat. För i varje artikel nämns på något sätt deras låga biljettpriser och det är precis vad Ryanair vill. Får de fram att de har bland de billigaste biljetterna man kan få tag på spelar de övriga negativa skriverierna mindre roll. Det tycks leda till att fler besöker deras webbsida och bokar biljetten via dem. Samtidigt så har jag inte hört att man inför t.ex. avgifter på toaletterna eller ståplatser. Mycket ord och lite verkstad = PR-trick.
Nu senast har man tagit detta till en ny nivå. VD Michael O'Leary ska nu plötsligt bli "snällare". Detta leder direkt till nya artiklar om bolaget vilket Ryanair är glada för. All publicitet verkar vara bra publicitet. Det enda område Ryanair inte vill tala så mycket om är när det framkommer säkerhetsbrister på bolagets flygplansflotta. Då är det ofta locket på.
Det känns som att helvetet kommer frysa till is innan det senaste "snällhetslöftet" infrias.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar