söndag 2 mars 2014

Tillgångar/skulder 28 februari

Det här blev ingen bra månad rent ekonomiskt. En flytt har inneburit en rad kostnader. Behov av nya möbler samt en månad med dubbel hyra. Dessutom valde jag att köpa flyttstädning, men det var värt varenda krona. Tyvärr slutade denna månad på ett rejält minus. Tråkigt men ingen katastrof. Fick ta av sparat kapital för att täcka allt. Räknar med att vara åter på plus under mars! Då börjar även amorteringen av bostadslånet vilket blir bra.


För övrigt tror jag vi får se en nedgång på världens börser på måndag relaterat till Rysslands provocerande mot Ukraina. Oroligheter i världen brukar sätta fart på börsen nedåt.

6 kommentarer:

  1. Hur mycket kommer du att amortera varje månad?

    Till vilken belåningsgrad kommer du att hålla denna amorteringstakt? Du har idag en belåningsgrad på din bostad på 83 % och din kolonistuga på 75 %.

    Vilken belåningsgrad har du som mål? Kommer du sluta amortera helt när du når dit eller kommer du bara minska amorteringstakten?

    Mvh
    Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. På bostaden kommer jag att amortera 1000 kronor per månad. På kolonin amorterar jag 1666 kronor per månad. Tycker det är värt att amortera mer på stugan då det är betydligt högre ränta på det lånet.

      Jag har som mål att alltid amortera. Om möjligt vill jag öka amorteringen på bostaden. Tycker det är vettigt att amortera på sina lån. Kommer nog inte minska när belåningsgraden minskar.

      Radera
    2. Ok, det tycker jag låter sunt och tryggt.

      Det som kan invändas mot detta resonemang är ju möjligtvis att när du når en väsentligt lägre belåningsgrad kan det bli mer lönsamt att istället minska amorteringen och öka investeringen, då avkastningen är så mycket högre än räntekostnaden. Är detta något du har räknat på? Eller bedömer du att tryggheten med att amortera väger högre än avkastningen på investeringar?

      Mvh
      Anonym

      Radera
    3. Ja, den fördelen kan finnas om det är så att räntekostnaden inte är så hög. Dock är det bra läge nu att amortera ner när räntan är låg. Når jag en belåningsgrad där jag börjar uppleva att det vore mer värt att investera pengarna skulle jag kunna vikta om och amortera lite mindre. Dock tror jag att jag av samvetsskäl alltid vill amortera lite.

      Radera
  2. Investering i eget boende är nog den bästa av alla investeringsformer. Amortering på bolånen är också en sparform. Det går även att amortera extra när lånen förnyas så det kan vara en bra ide att inte amortera mer än vad man klarar av och känner sig bekväm med månadsvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror definitivt det lönar sig i längden. Amorterar man kan priset ligga still och man "sparar" ändå pengar åt sig själv på något vis. Samma kostnad nu som att bo i hyresrätt men nu amorterar jag 1000 kr / mån.

      Radera