söndag 11 oktober 2015

Jagat några utgifter

Ibland är det sjukt vad snabbt man kan dra på sig onödiga utgifter som bara står och tickar på. Idag var det dags att återigen gå igenom olika delar för att säga upp saker som är onödiga eller inte används.

Följande åtgärder vidtogs:

1. Sagt upp tidningsprenumeration på tidning som löpt som tillsvidareprenumeration efter kampanjerbjudande. Visst, tidningen är bra men inte så bra att jag vill fortsätta betala för den. Besparing: 59 kr per månad.

2. Sagt upp Storytel. Mina vänner pratade så gott om Storytel och att de lyssnade "hela tiden" på ljudböcker. Jag själv gillar ju att läsa så tänkte att jag skulle prova detta. Men nej, det var inget för mig. Jag kan inte koncentrera mig på att lyssna på böcker. Så det är nu uppsagt och jag ägnar mig fortsatt åt vanliga böcker istället. Besparing: 169 kr /mån

3. Sagt upp HBO Nordic. Samma här som punkt 1. Fick tre månader gratis. Betalat en månad men använder mest Netflix. Så HBO får stryka på foten just nu. Besparing: 79 kr/mån.

Total besparing: 307 kronor per månad eller 3684 kr per år. Inte så illa. Dock är det stora arbetet att tänka igenom och inte dra på sig sådana här kostnader från början. Dessutom gäller det att hela tiden utvärdera sina kostnader. Får jag behållning av det jag betalar för? Använder jag tjänsten? Finns det gratis alternativ som ersätter det jag idag betalar för?

8 kommentarer:

  1. En fundering är du med i facket och A-kassan? Med din utbildning behöver du aldrig oroa dig att bli arbetslös. Har själv gått ur sedan några år tillbaka. Blir mycket pengar på några år som kan gå till investeringar och sparande. Kommer aldrig själv betala denna avgift då jag tycker att investeringar i aktier är en bättre trygghet. En annan sak jag tycker du ska titta upp är försäkring om du har bil. Compricer är bra men alla företag är inte med. Har själv Dina försäkringar I Leksand. Spar 500 kr per år på trafik i jämförelse med Compricer. Lycka till med jagande av utgifter. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jag har övervägt att gå ur facket faktiskt för att spara ca 3000 kronor per år. Dock inte gjort det då jag ser värde i förmåner så som kollektivavtal för tjänstepension etc. Jag vet att jag får det ändå, så ska fundera vidare i frågan.

      Bilbekymmer slipper jag då jag inte ens äger en bil. Det i sig sparar mig massor med pengar årligen.

      Radera
  2. Ja du får fundera men som du säger gör ju facket mycket gott för oss arbetare och så ingår vissa försäkringar. Det är nog bra att tänka efter om det är värt pengarna man lägger ut eller kanske en extra amortering på bostadslånet skulle ge bättre resultat i längden. Dom flesta vill ha tryggheten därför är dom med i facket. Bra att du klarar dig utan bil. Där finns betydligt mer pengar att spara än fackavgiften :-) Själv är jag för beroende av bilen men tänker istället att man kan köpa en bra begagnad bil istället för att köpa nytt som många gör. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska fundera vidare i fråga om facket. Skulle nog klara mig bra utan också faktiskt. Sedan bör jag nog gå igenom min ekonomi än mer i jakt på saker att dra ner på. Låga utgifter är ju otroligt viktigt i bygget av pengamaskinen.

      Radera
  3. Jag tycker inte du ska gå ur facket, dra in på mycket annat men inte det. Folk fattar inte hur lyckligt lottade vi är i Sverige som har starka fackförbund som arbetar för den lilla människans intressen i organisationer. Facken behövs och dom behöver varenda krona som kommer in. Jag säger detta och arbetar ändå på arbetsgivarens sida, gå inte ur facket är mitt tips!

    SvaraRadera
  4. Istället för prenumeration så brukar Tidningskungen erbjuda korttidsprenumerationer på SVD/DN mellan 50 till 100 kr för 4-5 veckor. Jag alternerar mellan dessa lite nu och då istället för en fast pren på ca 300kr/mån. Men bibblan är ju bäst om man ta sig dit:-)
    Funderar också på om det är värt att ha helförsäkring på en bil som är 10 år gammmal...
    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tidningskungen kan jag med använda ibland istället för att hoppa på prenumerationer. Det är smart.

      Låter verkligen som något att se över...hur pass en helförsäkring behövs på din 10 år gamla bil.

      Radera
  5. Tidningskungen är verkligen ett bra tips!

    SvaraRadera