torsdag 14 juli 2016

Rapport Np3 - fastigheter

Nu här på morgonen släppte Np3-fastigheter sin rapport för första halvåret 2016. Det ser riktigt bra ut och höjdpunkter är bland annat:
  • Intäkterna ökade med 27 procent till 239 MSEK (188)
  • Driftöverskottet ökade till 169 MSEK (135)
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 69 MSEK (27)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 152 MSEK (82) vilket motsvarar 3,02 SEK/aktie (1,70)
Tillväxten är fortsatt stark i bolaget och man har förvärvat flera fastigheter. 

Citat från VD-orden i rapporten: "Uthyrningen och vår tillväxt resulterar i en markant förbättrad intjäningsförmåga som nu är cirka 5,28 kronor/aktie vilket ger en ökning med 16 procent på sex månader" - Andreas Nelvig VD Np3-fastigheter.


Behåller självklart aktien och fortsätter se på denna med långsiktiga ögon. Ökar gärna om tillfälle ges framöver. 

5 kommentarer:

  1. Alltid kul med en bra rapport i företag man äger :) Bara hoppas på fortsatta fina resultat. Senare idag kommer flera intressanta rapporter. Är själv mest intresserad av Handelsbanken rapport då det är mitt största innehav. Får se hur minusräntan och brexit påverkat resultatet. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. SHB såg ju bra ut. Tror inte Brexit slagit igenom något för banken ännu.

      Radera
    2. Gillade också rapporten. Känns som banksektorn haft det tungt på sistone men känner mig endå ganska trygg i SHB. Kommer inte öka nått speciellt i aktien närmaste åren då jag redan investerat mycket där. Blir antagligen lite mer Hm indexfonder och investmentbolag framöver. Ska även spara till ett bilköp nästa år så blir att jobba hårt framöver för att få ihop kapital :) Mvh Patrick

      Radera
    3. Ja, bilar drar ju lite pengar. Jag försöker ju att klara mig utan bil vilket än så länge fungerar bra. Får be om lite hjälp att köra tyngre saker några gånger per år bara, men det är det ju värt.

      Radera
    4. Det är bra där Mårten. Bättre för både plånbok och miljö. För mig krävs bilen för att kunna ta mig på olika jobb. Hade jag inte haft bilen hade inkomsten blivit lidande istället. Men kan erkänna att utgifter på bilåkande är inget jag gillar. Mvh Patrick

      Radera