torsdag 22 juli 2010

Drömmen om ett ekonomiskt bra liv

Frågan som kändes viktigast att ställa när jag startade min investeringsresa var vilket mål jag ska ha med mina investeringar. Ska jag se dem som ett tillskott, en lek eller en väg till att på sikt bli ekonomiskt oberoende? Det är inte helt lätt att svara på den frågan. Självfallet vore ett liv där jag inte behövde fundera så mycket över om jag hade pengar eller inte vara lockande. Samtidigt måste man vara realistiskt och även försiktig till viss mån. Att investera delar av sin inkomst i aktier och aktiefonder får ändå ses för vad det är. Det kan gå bra, jäkligt bra, dåligt och riktigt åt helvete. Därför landade svaret på frågan jag ställde på att jag ska påbörja denna investeringsresa med de medel jag känner att jag kan använda till just investeringar, utan att för den sakens skull göra mig totalt beroende av dessa pengar. Jag ser det som en resa där jag kommer lära mig mycket, och som förhoppningsvis också kommer resultera i ett överskott...oklart idag hur mycket. Målet på sikt, oklart just nu på hur lång sikt, är att någon gång kunna säga orden "Jag är miljonär".

En sak är i alla fall säker. De investeringar jag gör kommer jag att ha kvar under mycket lång tid. Jag har sagt minst 5 år och gå efter devisen "köp regelbundet, sälj sällan". På det viset kommer jag få del av utdelningar som sedan kan investeras i nya aktier, en sorts "ränta på ränta". Detta kräver dock såklart utdelning och där handlar det om att välja sina bolag bra.

Ett konto för oförutsedda utgifter finns...så oroliga kan lugna sig. Detta är inget "drömprojekt" utan en verklig satsning på att få kunskaper och glädje i de investeringar jag gör. Det är inte heller något jag ger mig in på utan att veta att de pengar jag satsar kan mycket väl försvinna. Därav kommer jag satsa på hyfsat "säkra kort" i form av stora välskötta bolag. Inget spekulerande i små bolag som alla kan bli potentiella kursraketer...men som lika gärna kan bli stjärnfall.

Ja, nu börjar resan...eller ja, den har redan börjat! Mer om det i nästa inlägg...

2 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande blogg. Lycka till!
    MVH svenskmillionaire

    SvaraRadera
  2. Tack! Lycka till själv med investeringarna!

    SvaraRadera