lördag 24 juli 2010

Min investeringsstrategi

Att ha en strategi för sitt sparande och sina investeringar känns som ett mer eller mindre måste för att ha någon form av struktur på det hela. Min går i grund och botten ut på ett antal punkter:

  • Månadssparande (för närvarande 500 kr) i två fonder, Nordea Futura och Nordea Kinafond. Dessa pengar skall i första hand gå till en framtida kolonistuga.

  • Allemansfond III är en fond som jag haft sen barn och som ger utdelningen årligen. Denna fond skall behållas och låtas växa av sig själv.

  • Varje månad skall minst 10% av inkomsten avsättas till investeringar i aktier. Målet är att procenttalet skall öka successivt.

  • All aktieutdelning skall återinvesteras i nya aktier.

  • Följer devisen att köpa aktier regelbundet, ca 1 gång/kvartal och sälja sällan.

  • Antal bolag jag investerar i kommer att uppgå till maximalt 10 st. Dessa skall vara någorlunda fördelade över olika branscher och vara rejäla bolag. Investmentbolag skall utgöra en stor del av totala innehavet.

  • De bolag som jag investerar i skall ha någon form av direktavkastning/utdelning.

  • Alltid ha ett vanligt bankkonto där en buffert finns lätt tillgänglig för oförutsedda utgifter.

1 kommentar:

  1. Du har en bra investeringsstrategi tycker jag. Jag försöker också följa ungefär samma regler i mina investeringar. (Jag har dock överstigit antalet aktier, jag har 16 olika bolag i portföljen nu.)

    SvaraRadera