onsdag 28 juli 2010

Funderingar kring fonder

Står inför ett litet dilemma som gäller mina fonder. Efter lite jämförande kan man ganska snabbt se att mina Nordeafonder inte går speciellt bra jämfört med andra fonder. Den fond jag börjat titta allt mer på är indexfonden Avanza Zero. En fond helt utan avgifter vilket ju är väldigt positivt. Den har dessutom gått bättre det senaste åren än någon av mina övriga fonder. Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig för om jag ska sälja eller inte, det gör ju att man måste skatta på vinsten. Allemansfonden får i alla fall vara kvar, den ger utdelning och ökar av sig självt. Den ligger dessutom inte så tokigt till i en jämförelse heller. Enda minuset är avgiften på den.

Frågan är sen bara om man säljer någon av Nordeafonderna hur man sedan skall investera de pengarna. Om man ska satsa det i någon form av "månadssparande" för att köpa in sig på olika kurser eller om man ska köpa fondandelar för allt samtidigt. Lutar åt det första alternativet i såna fall.

Ett annat alternativ är att göra sig av med Futurafonden helt och istället investera dessa pengar i aktier. Kinafonden kan jag då behålla som en lite extra "spännande" fond då den har hög risk men som jag ser det även potential om kursen i framtiden tar fart och man har köpt in sig kontinuerligt i den på "låga" kurser. Då kan jag även starta ett månadssparande i en ny fond, t.ex. Avanza Zero.

Ja, man blir inte helt klok på det här och det krävs nog några varv av funderingar. Pengarna finns ju där och läget känns stabilt, så det är inget akut som behöver göras vilket känns bra.

3 kommentarer:

  1. Du har inte funderat på att skaffa en kapitalförsäkring? Så får du byta hur mycket du vill utan att det utlöser en reavinstskatt.

    SvaraRadera
  2. Den tanken har också funnits där. Tycker dock mer om tanken att skatta när jag säljer och inte en viss procent varje år. Tror nog inte jag kommer fara och byta fonder speciellt ofta heller. De fonder jag har nu har funnits där bara och det finns ingen "tanke" bakom dem direkt. Men att byta ut någon av dem och sedan vara långsiktig tror jag på.

    SvaraRadera
  3. Jag kom på igår att jag har en fond kvar, en Robur Allemansfond. Värdet är bara drygt 1000 kronor, och jag tänker inte köpa fler. Kursutvecklingen på den klen men uppåtgående. Jag kommer nog sälja den och köpa fler Kinnevik tror jag. Då slipper jag förvaltningskostnaden också. Alternativt så går jag in i Ratos eller Östersund också. Östersund har varit väldigt generösa mot aktieägarna tidigare, men jag känner osäkerhet kring deras övertagande av HQ. Det kan bli väldigt dyrt för dem.
    Om jag skulle köpa en Nordeafond idag hade det blivit Nordea US Corporate Bond Fund. Självklart skulle det vara långsiktigt.

    SvaraRadera