tisdag 31 maj 2011

Nokiakrisen fortsätter

Jag kan inte göra mycket mer än att skratta åt eländet med Nokia. En av de första aktierna jag införskaffade och som sedan dess har levererat besvikelse på besvikelse. Idag kom en vinstvarning som gjorde att aktiekursen gick ner kraftigt. I skrivande stund runt - 15%.
Får se hur det slutar idag...

På något vis känns det självklart att de inte säljer speciellt många smartphones. De berättar att de ska övergå till en ny plattform. Vem köper då telefonerna med det gamla systemet i? I stort sett ingen. Själv skulle jag i dagsläget aldrig lägga mina pengar på en ny Nokiatelefon. Det säger ganska mycket.

Mina aktier i Nokia får dock ligga kvar i depån. Det är ca 50% som gått förlorat sedan köp. Men på sikt kanske kursen kan återhämta sig lite. När de börjar få ut telefoner med WP7. Något jag i och för sig inte heller tror speciellt mycket på. Men då det rör sig om ganska små summor så får det vara värt risken som det känns nu. Dock finns det ingen tanke att fylla på med nya "billiga" aktier. Så mycket tror jag inte på bolaget i dagsläget. Jag hoppas det kan ändras.

UPPDATERING:
Aktien fortsatte ner efter att inlägget skrevs. Slutade på - 17,75%. Nokia lär sätta blåslampan på utvecklingslabben, omedelbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar