måndag 9 maj 2011

Totalhaveri


En dag som denna är man glad att man inte investerat sina hårt förvärvade pengar i Diamyd Medical. Resultatet av deras Fas III studie visar att man likväl kan vaccinera folk med H2O som med deras vaccin. Placebo hade i stort sett samma effekt på diabetes typ I. Därmed försvann idag också ca 85% av bolagets börsvärde. Surt för alla som trott på bolaget och som investerat kanske stora summor i det. Några projekt finns kvar men utgör en liten del av totalen. Så resan tillbaka lär bli lång, om den ens är möjligt.

Krascher som denna visar på de extremt höga risker som börsen kan föra med sig. Hade jag investerat 100 000 kronor i bolaget igår hade jag idag haft 15 000 kronor kvar. Det är så jag måste tänka för att förstå riskerna. Risker som också är reella och som ständigt återkommer i form av negativa utslag.

I min portfölj finns till största del stora väletablerade bolag med reella produkter och med lite forskning. Även dessa kan gå omkull, även om jag personligen anser att risken är mindre jämfört med små forskningsbaserade bolag.

Ett undantag finns i portföljen. Nämligen Neurovive. Just nu känns det ohyggligt skönt att veta att jag bara har en mindre summa investerat i bolaget. En summa jag utan problem har råd att förlora. Det lär dröja innan jag ökar eller köper i något "förhoppningsbolag" igen. Det får bli lärdomen av Diamyds trista bakslag.

Sist är det också tråkigt för samhället i form av att man inte fann ett vaccin mot folksjukdomen diabetes typ I. Hoppas att det kommer i framtiden trots nederlaget idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar