onsdag 18 maj 2011

Vardagen som stöd vid investeringar

Alla som är uppvuxna i Sverige har någon gång använt eller sett en produkt från lås- och säkerhetsföretaget ASSA. Överallt finns låsen och nycklarna; i privata hem, i skolor, på företag och så vidare. Företaget som grundades 1881 i Eskilstuna av August Stenman och som sedan 1994 går under Assa Abloy sedan sammangåendet med finska Abloy. För min egen del har jag känt att dessa lås verkar hålla i flera generationer och det har verkligen utstrålar kvalitet. Frågan är om den bilden fortsatt kommer vara lika stark?

På mitt jobb, ett medelstort svenskt sjukhus, har det skett stora renoveringsarbeten just där jag arbetar. Alla lås har blivit utbytta till sprillans nya ASSA-lås. Döm av min förvåning nu någon vecka efter att vi flyttat in i nya lokalerna när flera lås bokstavligt talat faller sönder i smådelar. De verkar inte tåla daglig användning. Ett av låsen till ett omklädningsrum gick sönder så att personal blev fast i rummet utan att komma ut, vredet gick bara runt, runt, runt. De fick helt enkelt vänta tills någon öppnade från utsidan.

De som monterar låsen beskriver att kvaliteten på låsen blivit mycket sämre och att det verkar gälla rent generellt. Tittar jag på detta med investararblick så känns det som att jag inte kommer våga satsa på ASSA. Kvalitet, säkerhet och hållbarhet är det jag förknippat med dem. Nu vacklar den bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar