måndag 26 juli 2010

Alla tyckare

När man ger sig in i ett sådant här projekt och är öppen med det möts man direkt av tyckare från alla håll och kanter. Det är allt från folk som är oroliga till de som vill försöka sälja på en olika finansiella tjänster. Lite skrämmande är det dock hur mycket åsikter som kommer in bara efter en så kort tid som det nu har gått.

Hur som helst så tar jag sällan till mig av råd. Det gäller att lyssna och värdera. Tror JAG på de råd och tips jag får. Det handlar ju till sist om mina pengar och min ekonomi. Något bara jag själv är ansvarig för. Men samtidigt kan råd vara väldigt bra. Pekar många råd åt samma håll och man kan se att det finns någon grund bakom påståendena eller tipsen så kan man ju använda dessa på ett positivt sätt. Det svåra är bara att skilja ur de som vill utnyttja ens ekonomi för egen vinning.

Börsen idag gick väl sådär. Mina ABB aktier steg och likaså gjorde Nokia. En smärre tillbakagång för H&M och Ratos. Imorgon är det dags för lön. Då skall det sparas undan en summa omgående! Dock får jag lägre lön denna månad då jag var ledig en vecka i juni. Å eftersom jag ännu är timanställd så får jag betala den ledigheten på lönen denna månad. Mindre roligt! Får glädjas åt att det kommer att komma pengar retroaktivt snart efter den löneförhöjning som skedde för någon vecka sedan och som räknas från april.

4 kommentarer:

  1. Intressant blogg! Ser att vi har i princip identiska placeringsstrategier, dock har jag valt bort fondsparande. Jag köper även aktier en gång i månaden (minst).

    Jag är nybliven Nordeakund, och jag tycker banken är helt okej bortsett från fondutbudet som är riktigt svagt, både sett till antalet fonder och fondernas resultat. Skulle jag bli intresserad av fondsparande framöver kommer jag även bli kund hos Avanza och ha fonderna där. Som det ser ut nu kommer jag istället investera i investmentbolag. Det är ju lite som fonder, fast utan avgifterna (dock 59 kronor i courtage vid varje köp).

    Titta gärna in på min blogg, den är också nystartad. Jag lägger in en länk till din.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig ang. Nordeas fonder. Inte de bästa! Får se över det på lite sikt.

    Länkar tillbaka till din blogg. Kul med fler intresserade!

    SvaraRadera
  3. Oj, har du sagt till "riktiga" människor i din omgivning om dina ekonomiska planer? Hjälp! Det var modigt. Jag har inte sagt ett ljud till någon om detta. För min del skulle det bli hur jobbigt som helst. Det är på min blogg och med andra bloggare jag diskuterar min ekonomi.

    SvaraRadera
  4. Svenskmillionaire: Ja, jag har berättat för släkt och vänner. Några skrattar, andra blir oroliga. Men desto roligare den dagen man faktiskt börjar känna att man lyckats! Sen är det en otrolig tillgång med alla bloggar där man kan diskutera med folk som faktiskt är intresserade.

    SvaraRadera