lördag 24 juli 2010

Mitt första aktieköp

När jag skulle göra mitt första aktieköp fick jag snabbt lära mig en läxa som jag fick mycket kunskap av. Det var Ratos jag hade siktet inställt på efter att ha läst om ett välskött bolag med hög direktavkastning. Gick in och kollade kursen som såg ut att ligga bra till. Kursen stod då till 238 kronor per aktie och jag köpte 41 aktier av ett totalvärde av 9758. Sedan var det bara att invänta nästa börsdag för att se vad som hände.

Det har väl gått sådär. Misstaget var att köpa precis innan utdelningsdatum. Efter att utdelningen kommit så sjönk kursen flera veckor i sträck till den nivå den idag befinner sig på, runt 200 kronor per aktie. Detta är således ännu en dålig affär på kort sikt. Men mycket lärdom har jag fått genom detta också och detta har stärkt min strategi jag har för mitt sparande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar