onsdag 8 september 2010

Äntligen något positivt om Nokia

Än så länge måste jag säga att Nokia är min hittills sämsta investering. Det har fullkomligt rasat neråt sedan jag köpte dem på kurser runt 80-95 kronor per aktie. Inga besked har varit glädjande men så i dagarna kom Morgan Stanley med en rekommendation gällande ökande i Nokia framöver. De tror på en riktkurs på 9 € vilket låter bra för min del, haha. Så nu har Nokiaaktierna gått bra de här två senaste dagarna. Idag står Nokia SEK i 71,15.

Även om Nokia pysslar med lite allt möjligt så går mina tankar till de smarta mobiltelefonerna. Jag tror fortfarande att Nokia är ute på hal is när de vägrar ta in googleskapade plattformen Android i sina telefoner. Nya N8 kommer t.ex. köra symbian. Det är väl ett bra och stabilt system, men ack så mycket tråkigare för oss privatkonsumenter att använda. Det utvecklas ju applikationer till Iphone och Android...sen är det väldigt sällsynt med satsningar på t.ex. symbian. Så där hoppas jag de tänker om. Sen tycker jag att Nokia verkar halkat på efterkälken med att lansera nya produkter. Man får hoppas de bättrar sig...för bara det faktum att jag själv föredrar HTC säger ju ganska mycket. Som aktieägare borde det självklara valet vara Nokia...men då får de anstränga sig mer.

Vad gäller övriga, "icke-smarta" mobiltelefoner tror jag däremot att Nokia fortfarande hänger med. Nokia 6700 Slide är ju en otroligt fin telefon i det billigare segmentet. Å faktum är ju att många som köper telefon hamnar bland modellerna i låg- och mellansegmentet.

Framtiden får utvisa hur det går för Nokia. Om inte annat lär de väl fortsätta med utdelningen ett tag framöver då deras kassa enligt analytikerna är ganska välfylld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar