lördag 6 augusti 2011

Säljer Allemansfond III

Det är då verkligen inte lätt att veta hur man ska agera när börsen drabbas av panik så som skett under den senaste veckan. Nu kom även besked om att S&P sänker USA:s kreditbetyg från AAA till AA+ vilket redan nu ger upphov till diskussioner om fortsatta ras på måndag.

En sak jag gått och funderat på länge är att göra mig av med min Allemansfond III som jag haft sen barnsben. En dyr fond med inte allt för god utveckling. Trots det har värdet stigit med drygt 50% sedan andelarna inhandlades. Nu känns det som att denna vinst snabbt kommer krympa. Därför säljer jag fonden idag och tar den vinst som skapats och som fortfarande går att rädda. Då får jag samtidigt in likvider att använda för att köpa kvalitetsaktier till en billig kurs.

Dock måste jag nog sprida ut investeringarna över tid då det idag är svårt att spå huruvida rasen kommer fortsätta och på hur lång sikt börsen kan tänkas gå ner. Är lockad att köpa på mig mer av både Ratos, H&M och Tele2 (om kursen fortsätter nedåt ytterligare). Direktavkastningen kan bli fin för i år.

Hur som helst lär det bli en ytterst intressant och spännande vecka som väntar runt hörnet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar