söndag 15 juni 2014

EMV - Egna märkesvaror

Sedan många år tillbaka erbjuder livsmedelskedjorna egna märkesvaror, dvs, det är butikens egna märke som står på produkterna. Det finns en rad egna märken så som ICA, ICA basic, Coop, Coop X-tra, Änglamark, Garant etc.

Jag måste faktiskt säga att jag tycker att kvaliteten på dessa produkter har höjts under de senaste åren. Jag själv handlar mest på Willys och där kör de med Axfoods egna märke "Garant". Ett märke som jag tycker håller relativt hög kvalitet med tanke på det lägre priset mot andra, mer kända, märkesvaror. Faktum är också att priserna ofta kan skilja sig ganska mycket när man börjar kolla lite närmare! Visst, du kanske inte sparar en förmögenhet, men det blir ändå tusenlappar utslaget på ett år.

Vissa produkter, så som mjölk, kött och ägg, väljer jag om möjligt närproducerat. Inom dessa kategorier vill jag inte köpa något som är lite billigare men som fått resa hela jorden runt. Däremot när det kommer till andra varor så som ketchup, rengöringsmedel, konserver, chips, frysvaror etc så duger de egna märkesvarorna alldeles utmärkt.

Hur gör du själv, handlar du egna märkesvaror?

2 kommentarer:

  1. EMV ska undvikas i största möjliga mån, då de ytterligare minskar konsumentens makt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beskriv hur du menar. Jag tänker tvärt om, man har fler val att välja på å det ger större makt.

      Radera