söndag 12 oktober 2014

Pengar att spara på ditt kaffe!

Allt fler har någon form av "kaffekapselmaskin" i sitt hem idag. Det finns en uppsjö av olika märken och varianter men alla har det gemensamt att istället för filter och liknande så använder maskinerna portionsförpackade kapslar där en kapsel ger en kopp kaffe.

Men hur ekonomiskt är då detta?
Svaret är att det är otroligt oekonomiskt! Låt oss räkna på det.

Kaffemaskinen Dolce Gusto från Nescafé får stå som exempel då jag själv har en sådan maskin som jag fått i julklapp.

Kapslarna levereras i förpackning om 16 st (normal förpackning, normalt kaffe) och kostar i matvarubutik ca 55 kronor/förpackning. Pris per kopp blir således ca 3,5 kronor.

Tittar vi istället på vanligt filterkaffe från exempelvis Zoega/Gevalia så kan ett paket kosta ca 35 kronor. På förpackningen står att det ska räcka till ca 80 koppar kaffe. Det tror jag inte riktigt på utan väljer istället att se att jag kan få ut ca 60 koppar kaffe. Räknar vi då vad varje kopp kostar hamnar vi istället på en kostnad om ca 0,6 kronor per kopp.

Skillnaden, per kopp, mellan kapselkaffe och filterkaffe är således 2,9 kronor. Anta då att man som kaffedrickare drar i sig 3 koppar per dag. Då blir det hela 3175 kronor per år i skillnad om du väljer filterkaffe istället för kapslar. Värt att tänka på!

Se alla uppgifter ovan som exempel. Självklart finns det både billigare och dyrare varianter av bryggkaffe. Men det är rätt enkelt att se att det går att spara pengar här om man regelbundet väljer kapslar framför vanligt bryggkaffe.

Personligen tycker jag dessutom att vanligt bryggkaffe med filter är bra mycket godare än det kaffe dessa kapselmaskiner lyckas åstadkomma. Så nej, kapselmaskiner är dyrt men ett bra försök från producenterna att få mer betalt från oss kaffedrickare. Mig lurar de dock inte och jag fortsätter se min kapselmaskin som en "nödlösning".

5 kommentarer:

  1. Du skriver att kapslar är billigare fast du räknat ut att dom är dyrare. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror nog på hur man läser. Men förtydligade det.

      Radera
  2. Personligen njuter jag av min kapselmaskin från just Dolce Gusto. Istället för att köpa en latte varje morgon för 35 kronor, så kan jag ta en kapsellatte för 3,50 kr. Det blir en ganska stor inbesparing för min del... ;)

    Tyvärr är det väl dock så att jag fortsatt gillar kaffe ute ibland, men jag sparar in ganska mycket på kapselmaskinen trots allt. Istället för latte ute för 1500 kr i månaden är jag nu nere på kanske 500... :o

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, går man från latte på stan till att dricka latte från kapselmaskin är det en enorm besparing i sig. Men jag klarar mig utan kaffe på stan, det finns kaffe hemma och på jobbet. En annan sak blir om man är ute och fikar, men det sker inte så ofta.

      Radera
  3. I propose merely very good along with reputable data, consequently visualize it: moccamaster

    SvaraRadera