lördag 20 februari 2016

Avslutat tidningsprenumeration

En stor del i att nå mina mål är att försöka hålla nere fasta kostnader. Som ett led i detta överväger jag då och då kostnader jag har som bara löper på. Nu har det blivit dags att säga upp min dagstidningsprenumeration. Jag har sedan en lång tid tillbaka enbart haft en digital variant som kostat 149 kr per månad. Dock ser jag inte längre värdet av denna tjänst. Jag har kommit på mig själv med att varje morgon öppna tidningen på surfplattan, bläddra lite snabbt igenom och sen insett att jag "läst" hela tidningen på ca 5 minuter. Otroligt mycket "gamla" nyheter och annonser jag inte känner är riktade mot mig vilket ju är tråkigt.

För övrigt så finns papperstidningen på jobbet, så det går att läsa den där om jag så önskar. 

Testar nu detta en period för att se om jag saknar tidningen. Potentiell besparing per 12-månadersperiod blir 149 x 12 = 1788 kr som jag kan lägga på t.ex. sparande. Har redan nu gått in och justerat månadssparandet med 150 kr för att säkra att dessa pengar hamnar i sparande och inte annan konsumtion. 

9 kommentarer:

  1. Bra där Mårten ett steg i rätt riktning :-) Trevligare att läsa papperstidningen också :-) Själv läser jag gärna tidningen på di.se eller om jag kan på biblioteket här. Dina sparade pengar kommer göra mer nytta i ditt framtida sparande. Lycka till med fler bra besparingar. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, börjar kännas bra att kapa kostnader faktiskt! Dessa kan läggas i min pengamaskin och investeras. Kul! Nästa sak att se över är hemförsäkringen. Just nu har jag någon variant som är alldeles för mycket "extra allt" och där kan nog det sparas några hundralappar per år.

      Radera
  2. Sant som du säger :-) Har själv en försäkring som ingår i hyran jag betalar för min bostadsrätt. Den täcker vatten och fuktskador och jag tycker det räcker. Jag gillar inte försäkringar alls och måste jag ha någon (t.ex till bilen) blir det bara trafik som man måste ha. Idag kan man ju försäkra allt mellan himmel och jord men oftast gynnar det försäkringsbolagen mest. När man tänker efter är det en risk med det mesta i livet(bli av med jobbet, låna till bostad, dö i en bil olycka mm) Man inte kan försäkra sig mot allt. Istället är det bättre att minska risken tycker jag. Både du och jag har ju valt ett bra yrke som det är liten risk att bli arbetslös. P.g.a. det skippar jag även att betala till facket. Men tänk att du aldrig blir arbetslös och betalar 500-700 kr månaden resten av ditt arbetsliv. Vilka summor det blir. Jag själv betalade hellre av mitt boende och bygger nu vidare på mitt sparande. När man ser vad du och jag kommer få i pension och hur länge vi måste jobba förstår man hur viktigt sparandet är. Jag har ingen lust att jobba vid 69 men det kommer det tyvärr vara många som behöver i framtiden. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, försäkringsbranschen är inte det område jag har högst förtroende för direkt. Jag har bara hemförsäkring och försäkring på min kolonistuga. Känns onödigt med annat. Är med i A-kassa och fack, det är jag, men det är ju som du säger, låg risk för arbetslöshet.

      Ja, spännande att spara och se hur allt utvecklas. Några hundralappar blir mycket om de sparas varje månad i många års tid med lite ränta.

      Radera
    2. Bra med en försäkring på kolonistugan. Hade jag också haft om jag ägt någon :-) Hur ser kommande investeringar ut för dig? Gillar ditt senaste H&M köp. Fortsätta öka där eller är du intresserad att ta in nått nytt bolag i portföljen? Mvh Patrick

      Radera
    3. Ja, mest om den brinner ner, lösöret är det inte mycket värde i som tur är.

      Jag önskar utöka portföljen och på sikt ha en mer balanserad portfölj bestående av kanske 10 bolag. H&M kommer jag definitivt fortsätta öka i vid tillfälle. Jag har inga andra bevakningar för tillfället men kikar runt. Skanska har jag funderat på tidigare, även Investor. Några tips? Vill ju helst ha stabila bolag och är lite försiktig med småbolag, även om de kan utgöra en krydda.

      Radera
    4. 10 Bolag låter bra :-) Jag köper helst svenska bolag då courtage är lågt i jämförelse med tex amerikanska bolag. Har inget emot utdelning 1gång om året heller. Funderar själv hur jag ska återinvestera utdelningarna i år. Har just nu Hm,shb, Skf, industrivärden samt lite indexfonder. Skanska och Investor är ju båda fina bolag :-) Enda krydda jag har är SSAB. Köpt 50 st för 18kr styck. Men som dig är jag försiktig till kryddor. Jag återkommer så småningom hur återinvesteringarna blir :-) Mvh Patrick

      Radera