tisdag 11 oktober 2016

TIllgångar/skulder 11 okt 2016


Äntligen kommer här ett inlägg! Ni har hört av er via kommentarsfältet och undrat om jag lever. Är glad att meddela att så är fallet. Jag är varken död eller har slutat blogga. Det är helt enkelt så att hösten har börjat med en otrolig intensitet. Dels tar arbetet mycket energi. Dels har jag politiska uppdrag som tar tid av mina kvällar. Vidare har i stort sett alla helger i september varit uppbokade. T.ex. var jag på bokmässan en helg vilket gav mycket intryck. Ska verkligen försöka blogga mer regelbundet, men hoppas på förståelse för att det kan dröja lite mellan inläggen ibland. Glad att ni läser och fortsätter följa resan!

Nåväl. Börsen har gått ner en hel del, speciellt mina egna innehav. Det visar sig i månadsrapporten som denna månad visar ett plus enbart på grund av månatliga amorteringar på skulderna samt sparande som täcker upp en del av nedgången. Jag ser inte det som något allvarligt utan har länge väntat på en större nedgång...dock osäker på om det är nu det verkligen är dags? Vad tror ni om börsen till årsskiftet? Valde att plocka hem en fin uppgång på 15 % i Volvo som jag köpte i samband med Brexitnedgången. Istället har jag valt att köpa in mig i Skanska för första gången. De verkar ha ett välskött bolag som rår hem stora ordrar, främst i USA. De projekt man haft verkar dessutom förlöpt relativt väl. Återstår att se om det fortsätter likadant framåt, men självklart tror jag det då jag går in! 

Återkommer snart med ett inlägg som beskriver nuvarande fördelning i min portfölj. 

Klicka för större bild

3 kommentarer:

  1. Hej Mårten!

    Jag har nyss blivit intresserad av aktier och privatekonomi. Är extremt dålig på excel och undrar om du skulle kunna dela med dig av dina ark, så jag kan börja följa upp på ett liknande sätt?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin vinst i Volvo. Ja hur börsen kommer gå närmaste tiden är svårt att säga. Här blir det hursomhelst fortsätta köpa lite varje månad :) Kul att du är tillbaka. Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej!
      Maila mig på vattenstorm@gmail.com så kan jag skicka över filerna jag använder mig av. Dessa är dock i Openoffice men bör fungera att öppna även i vanliga Office från Microsoft.

      Radera