fredag 29 december 2017

Återköpt Tele2 - lärdomar

Idag valde jag att återköpa en del av Tele2. Jag känner att jag har gjort ett klassiskt "amatörmisstag" vad gäller bolaget. Tidigare i år så kom de med en riktigt bra rapport. Aktien steg fint och jag tänkte att nu var det ändå dags att plocka hem vinsten (helt tvärsemot principen köp och behåll som jag gillar). Sagt och gjort - sålde vid en kurs på ca 95 kronor.

Sedan dess har kursen gått uppåt och var ett tag över 105 kronor. Jag har gått och grämt mig över detta. Varför säljer jag ett bolag som har en positiv trend? Varför behåller jag inte bolag jag tror på över lång tid så som jag hade planerat?

Nåväl, nu har kursen backat en smula men jag ser fortsatt positivt på bolaget och köper tillbaka det på 100,8 kr per aktie. Lärdomar kommer att dras av denna affär och det stärker min tro om att behålla bolag jag verkligen tror på och inte lockas av kortsiktighet i vinsthemtagning. Förhoppningsvis kan jag fortsätta utöka mitt innehav i Tele2 under tid framåt. Känns skönt att bolaget är åter i portföljen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar