torsdag 12 augusti 2010

I väntan på löning

Inväntar lite löning. Kommer förhoppningsvis kunna köpa nya aktier då för ca 10 000 kronor. Kommer troligen få retroaktiv lön från april och fram till nu denna månad. Så det känns inte omöjligt att kunna lägga undan de ca 7000 kronor som fattas på aktielikvidkontot innan det är dags för köp.

Kurserna har ju sjunkit än så länge den här veckan och håller trenden i sig kanske man kan köpa till ganska bra kurser ändå. Just nu lutar det mest åt att köpa fler Ratos B eller H&M B aktier. Har även tankar på att gå in i ett nytt bolag, kanske Lundin mining eller ännu ett investmentbolag. Dock känns det som att jag borde stärka de innehav jag redan har innan jag ger mig in i nya bolag. Att ha småsummor i fler bolag känns inte heller bra. Tål att tänkas på!

Från och med den här månaden har jag även startat ett månadssparande á 500 kronor hos Avanza och deras indexfond Avanza Zero. Kommer i och med detta sluta månadsspara i min Nordea Futura. Upptäckte dessutom att avgiften för min Kinafond är hela 1,85% vilket känns olustigt högt. Otroligt vad man snabbt har insett vilka summor dessa fondavgifter blir. Dessutom levererar ju många av storbankernas fonder ganska uselt! Så här väntar lite omplaceringar framöver.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du verkar ha en sund inställning till vad du investerar i. Det är nog helt rätt att satsa på par stycken företag från large cap och låta dessa bilda kärnan i portföljen.

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns som en bra början. Sen får man väl utöka efterhand. Detta är ju ganska nytt så det gäller att sikta in sig på att bygga någon form av basportfölj nu.

    SvaraRadera