söndag 1 augusti 2010

Den trista väntan

Just nu är det lite av en period då jag mest kan vänta med investeringar. Jag har lagt undan de pengar jag kan för den här månaden, ev. blir det något över i slutet också men det blir i sådana fall ren bonus. Problemet är bara att det inte känns värt att köpa några nya aktier för det belopp som sparats undan på aktielikvidkontot. Inte ännu. Courtaget blir en för stor del om jag ska köpa för summor under 5000. Helst vill jag upp i 10 000 kronor innan jag slår till och köper nya aktier, men kan även tänka mig att köpa vid 5000 om tillfället känns rätt. Förhoppningsvis så kommer det ett köp i samband med nästa löning som torde bli bättre än den jag fick nu. Tills dess får jag fortsätta fundera över vilket bolag jag ska investera i. Svårt att avgöra om jag skall köpa aktier i de bolag jag redan äger eller redan nu börja arbetet med att bygga upp portföljen mot 6-10 bolag. Det tål att tänkas på.

Något jag däremot gjort är att jag skaffat ett konto på Avanza Bank. Ska nog sälja av min Nordea Futura och istället påbörja ett månadssparande i fonden Avanza Zero. Får se om någon del av kapitalet från futurafonden sätts in i den nya fonden eller om det blir aktieköp. Just nu lutar det åt 50/50. Känns som en ganska vettig spridning. Gäller bara att allt går igenom så att jag kan påbörja arbetet med det hela snart! Borde bli i början av den här kommande veckan, tisdag eller onsdag.

8 kommentarer:

  1. Är lite nyfiken på de 117.000 kr som du har i din toppmeny. Är det eget kapital (dvs tillgångar - skulder) eller är det värdet av de aktier/fonder/cash du har?

    Själv har jag arbetat heltid i 5 år och nådde förra månaden precis breakeven. Stor dag. Firades dock aldrig. :)

    Mvh, 80procent

    SvaraRadera
  2. Det är endast aktier och fonder. Inga bankkonton inräknade. Skulder är ej medräknade. Har en studieskuld som ligger på ungefär 150 000 kronor som nyss har börjats betalats tillbaka. Den får jag se om jag kommer räkna med i framtida uträkningar, men självfallet går det inte att kalla sig "miljonär" förrän denna blir medräknad i totalen.

    SvaraRadera
  3. Ok. Då vet jag. Keep up the spirit! Bra blogg för övrigt.

    SvaraRadera
  4. Tackar, ska bli en intressant resa här framöver!

    SvaraRadera
  5. Håller med om att väntan är trist på att man ska bli likvid igen, men precis som du brukar jag under tiden jag väntar kolla upp nya bolag som jag eventuellt ska gå in i. Just nu har jag ögonen på WeSC (klädföretaget). Det går lysande för dem; dels tjänar de pengar och så har de inga skulder. Dessutom har de utdelning (5 kr 2010) och jag gillar själv deras kläder. Kan bli ett köp framöver. Dock vill jag gå in tyngre i Kinnevik, även om den aktien inte är lika "rolig".

    Vad har du för courtage hos Nordea förresten?

    SvaraRadera
  6. Guldbyxan: Intressant! Courtaget hos Nordea ligger på 99 kronor. Inte speciellt attraktivt, men jag brukar försöka få ihop 10 000 ungefär innan jag köper. Då blir det ingen stor del av köpet.

    SvaraRadera
  7. Ah, okej. Jag är förmånskund hos Nordea, så då ligger courtaget bara på 59 kronor. Jag köper oftast mindre poster för ca 3 000 kronor, men från och med den här månaden kommer jag köpa för ca 5-6 000 kronor i månaden då jag kommer ha betydligt mindre utgifter framöver.

    SvaraRadera
  8. Ja, då blir det ju lite billigare. Härligt att du kommer få mer utrymme att investera framöver! Själv borde jag nog gå igenom var mina pengar hamnar. Övertygad om att det går att skruva upp investeringstakten om man analyserar och "drar ner" på onödigheter som med säkerhet finns.

    SvaraRadera