torsdag 5 augusti 2010

Min inspiration - Tobias Schildfats bok

Det är otroligt vad mycket en bok kan göra när det gäller att inspirera folk. Jag har ju varit lite småintresserad av ekonomi sedan högstadietiden. Gick ett ekonomiprogram på gymnasiet men insåg att jag inte var skapat för att sitta och bokföra hela dagarna. Dock så finns intresset för ekonomi i allmänhet kvar, och speciellt privatekonomi!

Av ren slump surfade jag tidigare under våren in på en bokshop på nätet. På deras "topplista" låg boken "Vägen till din första miljon - alla kan bygga en egen pengamaskin" av Tobias Schildfat. Köpte den i förhoppning om att få lite inspiration. Gissa om jag blev förvånad över mängden inspiration! Redan efter de första sidorna var jag fast. Privatekonomi presenterat på ett sätt som gör att man direkt blir intresserad.

Tror att jag streckläste boken på två dagar. Varenda sida var värd att läsa. Dagen efter öppnade jag min aktiedepå hos min bank och på den vägen är det. På några månader har jag gått från "sparkonto" till aktieportfölj, medlemskap i aktiespararna och prenumerant på Dagens industri. Bara det att jag med nöje och intresse läser Dagens industri varje dag visar på vilket intresse som väckts p.g.a. boken. En ny hobby och nytt tänk! Kul!

Behöver jag säga att jag tycker du också borde läsa boken och bli inspirerad?

5 kommentarer:

  1. Den ska jag garanterat läsa. Inspiration är aldrig fel, särskilt inte när det är presenterat på ett så snyggt sätt. Jag håller precis på att läsa Så kan alla svenskar bli miljonärer av Per H Börjesson. Den är också riktigt bra, men förutsätter att man har koll på vissa begrepp. Jag tror du skulle gilla den. Tänkte skriva en recension på bloggen när jag är klar med den. Billig är den också, 39 spänn hos Adlibris.

    Seriöst att prenumerera på Dagens Industri också. Jag är stammis på hemsidan, men papperstidningen är för dyr för mig (man får mycket aktier för 4295 kr/år). :)

    SvaraRadera
  2. Ja, Per H Börjessons bok har jag också läst och lärt mig en del på. De får det att låta väldigt logiskt på något vis.

    Jag har specialpris på DI genom unga aktiespararna. Tror det går på ca 1000 kronor för ett år, vilket jag tycker är helt okej! Annars använder jag ofta E24 och deras börsskärm. Tycker den är väldigt bra och kul att man kan lägga till egna aktier som man följer.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om Tobias Schildfats bok. Den är grymt bra!

    SvaraRadera
  4. Två frågor om boken..
    Ligger det en kupong i boken med koden man skriver in hos Nordnet eller hur går man tillväga för att få sina aktier efter att man köpt boken? Och om det nu är en kupong, finns det inte risk att den ramlar ut? Tänkte ifall man köper den online så blir det ju svårt att kolla så att den är med.

    SvaraRadera
  5. För mig fanns det en kod med på ett särskilt blad längst fram i boken. Koden kunde lösas in via en webadress som stod på kortet. Bladet satt fast i boken, så jag har svårt att se att det skulle kunna falla ur.

    SvaraRadera