lördag 29 januari 2011

Fram för biblioteken!

Finns det något så bortglömt som våra fantastiska bibliotek? En stor gemensamt finansierad källa till både kunskap och nöje som i princip är gratis att använda i fri mängd för alla.

Ungefär en gång per månad brukar jag försöka komma iväg till stadens bibliotek för att sätta mig ner och läsa en hel rad med intressanta tidningar. Tidningar som kostar mycket att prenumerera på men som man har fri tillgång till via sitt bibliotek. Faktiskt ganska otroligt hur mycket olika tidningar det finns att läsa på biblioteket. Mina favoriter är såklart de som berör ekonomi, där finns favoriter så som Affärsvärlden och Veckans affärer och en lång rad andra. Jag brukar även passa på att gå igenom IT-sektionen där man hittar Allt om PC, M3 och Mobil för att nämna tre. Man brukar även kunna hitta nya guldkorn som man inte ens visste fanns, dessutom inom de mest spridda ämnesområden.

Imorgon har jag planerat en söndagstur dit. Ska nog även kika om det kan tänkas finnas någon intressant bok att låna inom temat för bloggen. Man betalar ju förvisso genom skatten för den här servicen. Men det är ju inget man direkt går runt och tänker på. Dumt är det dock att inte utnyttja något man är med och betalar på. Visst, vissa böcker och tidningar kan vara kul att ha i hemmet. Men oftast är det ju så att man läser en bok eller tidning en gång, sen blir den liggandes eller slängs. På det viset kan man ju spara lite genom att använda sig av biblioteket. Toppenbra! Å pengarna man sparar kan man ju göra annat kul för, t.ex. köpa några extra aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar