tisdag 17 januari 2012

Nöjdhet

Sitter och funderar lite över begreppet "att vara nöjd" och hur detta ändras längs med ens egna personliga utveckling. Hade jag haft den summa jag har just nu för ca 2 år sedan hade jag nog varit mer än nöjd. Idag känns det som att summan är liten och jag vill göra allt för att få den att växa ytterligare. Det kanske är det som man kallar girighet? Samtidigt så är det en stor tillfredsställelse att ständigt kämpa och se framåt och nå uppsatta mål. Man lär sig mycket längs med vägen och inser att man kan göra saker man inte visste.

Det gäller dock att ibland stanna upp och faktiskt känna sig lite nöjd med vad man åstadkommer. Må hända att jag drömmer om att någon gång bli ekonomiskt oberoende och då menar jag att jag ska klara mig utan att behöva arbeta. Men det handlar också om att bli nöjd med att kanske få ett tillskott i ekonomin som gör att man kan vara mer ledig, även om man kanske måste arbeta en del av tiden? Eller att vara trygg och säker när man vet att man har pengar så att man kan klara sig bra och unna sig saker om man vill det.

Resan fortsätter mot miljonen, sakta men säkert. Å jag är faktiskt nöjd med vad jag åstadkommit hittills, även om målet på sikt är mycket större!

4 kommentarer:

  1. Hej Mårten!

    Har du resonerat ytterligare i vad som krävs av dig för att bli ekonomiskt oberoende? Har du räknat på det mer detaljerat? Hur skulle det behöva se ut för dig idag om du skulle sluta jobba men ändå klara dig?

    Själv har jag inte nått så långt i mina planer, utan tänker mer på nästkommande delmål osv.

    Har läst lite om ämnet i diverse ekonomiforum, men det råder ju som med allt annat delade meningar om hur man ska definiera begreppet.

    Hur tänker du? Bara roligt att få någon annans synsätt på det hela.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Nej, jag har inte heller suttit mig ner och räknat på hur stor passiv inkomst det skulle krävas för att få en standard på livet som jag skulle finna helt acceptabel. Det får nog komma lite längre fram.

    Jag tycker att termen ekonomiskt oberoende i sig har en viss subjektivitet inbyggd inom sig. Vissa anser nog att man ska kunna göra precis vad som helst för att anses ekonomiskt oberoende, inkl. resa till månen. Jag själv definierar det nog mer som att uppnå den standard på livet man finner acceptabel där just passiva inkomster samt ev. levnad på tillgångar räcker för att klara av detta. Dock finns ju en tendens att kraven på standard ökar ju tätare plånboken blir. Det är något jag själv får hålla koll på i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Girighet stämmer nog bra, måste man passa sig för;)
    Spontant så tänker jag att ekonomiskt oberoende för mig är att passiva inkomster väger upp mina utgifter. Ekonomiskt oberoende tolkas ju för det mesta som att man måste ha extremt med pengar så jag tycker mer om att säga "arbets oberoende" eller helt enkelt att jag vill äga min tid.

    SvaraRadera
  4. Albin: Girighet kan också leda till bra saker. Hade inte vissa personer varit giriga hade nog inte jobb skapats i detta land. Så man kan vända på det också.

    Då tycker vi nog lika om begreppet ekonomiskt oberoende. Arbetsoberoende gillar jag! Låter bra och något jag skulle vilja uppnå.

    SvaraRadera