söndag 28 juli 2013

Bloggen fyller 3 år!

Clipart
För tre år sedan startade jag min resa mot att bli miljonär genom att starta den här bloggen. Väl medveten om att det kommer ta lång tid satte jag igång att spara på ett mer systematiskt sätt än jag gjort tidigare.

Tiden går fort och mycket händer på tre år. Aktieaffärer som gått bra i form av Betsson och andra som slutat i mer eller mindre katastrof, t.ex. Nokia, har passerat förbi. Vissa bolag hänger med ännu så som H&M och Ratos. Jag grämer mig lite över att jag önskar vara långsiktig men ändå har många av de ursprungliga bolagen sålts av. Dock ofta på välgrundade orsaker då förutsättningar eller framtidstro för bolagen förändrats.

Rent inkomstmässigt har det också skett en del som gör att jag inte kunnat spara lika mycket som i början av resan. Jag började studera för ett år sedan och fick gå ner i lön. Precis före det köpte jag en kolonistuga som jag lånade till vilket skapar en utgift varje månad. Jag ångrar varken studier eller köp av kolonistugan, men det påverkar mitt sparande. Kolonistugan kan jag dock se som en typ av sparande då värdet förhoppningsvis bibehålls samtidigt som jag amorterar. Studierna ger en lite högre lön när jag är klar, även om lönerna som sjuksköterska inte ger några drömsummor.

Tiden framöver ska ägnas åt att optimera mitt sparande lite mer. Försöka att jaga utgifter för att kunna spara mer varje månad under det år som är kvar av studierna. Ett bosparande är också tänkt att startas.

Inspirationen finns kvar och målet står fast. Ser fram mot fler intressanta bloggår.

12 kommentarer:

  1. Grattis på 3-årsdagen!
    Du har gett mig inspiration sedan jag började följa dig för 2 år sedan - så mycket inspiration att jag själv startade min blog!

    Det är ingen tvivlan att det är en lång resa vi har framför oss.
    Vi har tiden på vår sida, det är bara att vi tålmodigt kämpar vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Du har kommit mycket längre och det är kul och inspirerande att följa din resa! Har man målet klart för sig och utgifter under kontroll ska det absolut gå. Det är kul på vägen dessutom.

      Radera
  2. Så du har sparat ca 4750 kr/månad i snitt sedan start? Det är ju ändå bättre än vad många människor klarar av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ett litet kapital sparat på en fond sedan tidigare skall tilläggas. Dock har jag kunnat spara en del varje månad, speciellt före jag började plugga på halvtid. Sedan är utdelningar återinvesterade.

      Radera
    2. Bra jobbat! Du har alla möjligheter att nå väldigt långt!

      Lycka till framöver! Kommer fortsätta att följa bloggen!

      ägamintid

      Radera
    3. Tack!
      Följer även din blogg med nöje.

      Radera
  3. Grattis! Tack för en kul blogg och lycka till i framtiden också!

    SvaraRadera
  4. Grattis på 3-års dagen! :)

    SvaraRadera
  5. Grattis Mårten!
    Bra jobbat, jag följer din blogg sedan förra året och det är rolig och inspirerande läsning.
    Keep up the good work!

    K.

    SvaraRadera