onsdag 10 juli 2013

Välgörenhet

I dagarna har det kablats ut stort att Warren Buffett skänker 18 miljarder kronor till fem olika välgörenhetsorganisationer varav Bill Gates välgörenhetsorganisation får den största summan.

Det finns i Sverige ett otal organisationer, mer eller mindre seriösa, som önskar att vi som har lite pengar över ska öppna plånboken och skänka en slant till välgörande ändamål. Det är BRIS, Röda korset, UNICEF, Rädda barnen, Amnesty International, Postkodlotteriet, Cancerfonden, Hjärt- och lungfonden, Hjärnfonden, WWF för att bara nämna ett fåtal av alla som finns.

Frågan är varför vi skänker till välgörenhet? Jag tror det finns ett flertal olika orsaker, bland annat:

  1. Goodwill
    Stora företag och privatpersoner med stora förmögenheter kan bygga upp en positiv anda kring sig själv och sina varumärken genom att skänka pengar till välgörenhet. Girighetsstämpeln bleknar en smula och man anses bli mer "mänsklig" om man avstår en del av sitt kapital som får gå till mer behövande. Tanken är alltså mest på att skapa en positiv bild av en själv än känslan att verkligen hjälpa.
  2. Verkligt engagemang
    Det kan också finnas en verklig önskan att hjälpa genom att skänka pengar. En känsla av att dela med sig av sina tillgångar. Troligen det bästa skälet att ge om jag får ha en åsikt i frågan.
  3. Döva dåligt samvete.
    Många skänker nog också pengar för att döva ett lite dåligt samvete. Man kanske inte alltid har investerat i de mest etiska av företag. Skänker man lite pengar till tredje världen kanske det känns en smula bättre att äga det där klädföretaget som betalar ut svältlöner?
För egen del går en väldigt liten del av min inkomst till välgörenhet. Jag skänker 100 kr per månad till UNICEF i form av att vara världsförälder. Anledningen är att jag tror och litar på den organisationen och hoppas att pengarna, eller merparten av dem, når fram dit de ska. Jag är även med i postkodlotteriet men det handlar mer om mig själv och chansen att vinna än att pengar går till välgörenhet. Det ser jag mer som en bonus i sammanhanget. 

Varför skänker jag pengar? Helt ärligt är det nog en blandning av engagemang och att döva ett dåligt samvete. Jag vet att jag skulle kunna göra mer men att göra något känns bättre än att inte göra något. En tanke jag gått och funderat på är att sätta ett mål att ge en viss procentsats av årets utdelningar till välgörenhet. Ökar utdelningarna årsvis ökar också summan i kronor man skänker. Jag ska dock överväga detta lite mer noga framöver men gillar idéen i grund och botten. 

Skänker du till välgörenhet?



3 kommentarer:

  1. Skänker, kan jag inte påstå, men lånar ut gratis till bättre behövande. När jag får tillbaka dem lånar jag ut dem till någon annan samtidigt som jag skjuter till lite pengar då och då. Det är Kiwa jag använder.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
  2. http://www.kiva.org/

    så kallade mikrolån

    SvaraRadera