tisdag 30 juli 2013

H&M tuffar på uppåt

H&M har den senaste tiden gått riktigt bra uppåt och nyligen tillkännagav man att man ska öppna butik även i Sydafrika. Kursen idag slutade på 243,80. För inte länge sedan kunde man köpa H&M för under 220 kronor per aktie.

I Sverige pratar man om att värmen skrämmer iväg kunder. Jag är dock inte så orolig kring detta då Sverige är en liten marknad i sammanhanget, om än inte oviktig. Dessutom kommer folk behöva kläder och kommer troligen passa på att ta en shoppingtur när regnet väl kommer, som idag här uppe i Gävletrakten.

Jag tror fortsatt starkt på H&M. Man har satsat mycket på att öppna ca 200-300 butiker netto årligen. Det kostar att expandera men tänk vad alla dessa butiker kan bidra med om man lyckas få dem att gå med vinst. Vi bör få se ökade vinster från H&M om man lyckas med sin modell även framöver. Det kanske inte kommer på stört men jag tror definitivt att det kommer. Därför är H&M ett av de bolag jag gärna behåller över tid. Kan också tänka mig att öka i bolaget om det kommer en nedgång i kursen.

2 kommentarer:

  1. Du kommer skriva blogg ett tag till. Du har en bit kvar till miljonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år det handlar om. Det är jag väl medveten om.

      Radera